Sök

Diabetesstartup går ihop med konkurrent - och tar in 70 miljoner

DiasendGlooko

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

E-hälsobolaget Diasend slås samman med Silicon Valley-konkurrenten Glooko. Då passar de två bolaget på att ta in kapital från bland annat Samsung Ventures, kan Breakit berätta.

Svenska Diasend har skapat en lösning som hjälper diabetiker och vårdgivare att samla in relevant data om kroppen. För klinikernas del handlar det framförallt om att samla alla sina patienters data på en plats. För slutanvändarna erbjuder bolaget en mobilapp där man kan få bättre översikt över sina mätvärden och insulindoser.

En viktig fördel med bolagets mjukvaruplattform är att de har gjort den kompatibel med alla stora leverantörer av hårdvara och glukosmätare.

Redan idag finns bolaget i 27 olika länder och har över 3000 kliniker som sina kunder.

“Även privatpersoner kan registrera sig på egen hand. Men kliniken behöver ett abonnemang för att patientens data ska synkas”, säger Anders Sonesson, medgrundare och vd på Diasend.

Bolaget grundades 2004 och hade förra året en nettoomsättning på 36 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på 6,5 miljoner kronor.

Nu slås bolaget samman med sin största konkurrent – amerikanska Silicon Valley-bolaget Glooko.

“Glooko har gjort en jättebra produkt på mobilsidan medan vi har varit bättre på desktop. Sedan har vi varit starka på olika marknader, så istället för att konkurrera har vi samlat våra resurser för att utvecklas snabbare och bättre”, säger Anders Sonesson och fortsätter:

“Det är väldigt roligt. Nu går vi från 30 till 80 anställda över en natt och kommer att fortsätta rekrytera.”

Trots att Diasend på sikt kommer att gå över till Glookos varumärke beskriver Anders Sonesson det nya samarbetet som en “ren ihopslagning”. Han vill dock inte kommentera vad de två bolagen värderas till i affären eller hur aktierna i det nya moderbolaget kommer att fördelas.

I samband med att bolagen slås ihop stängs även en kapitalrunda på ungefär 70 miljoner kronor.

“Här i Europa kommer vi framförallt att satsa på att utveckla marknads- och säljavdelnignarna. Sedan kommer vi också att skapa tilläggstjänster till plattformen. Vi kommer rekrytera både säljpersonal och utvecklare för att fortsätta växa”, säger Anders Sonesson.

Glooko har sedan tidigare tagit in över 100 miljoner kronor i riskkapital men rundan är ett rejält steg upp för Diasend som hittills har tagit in ungefär 25 miljoner kronor, enligt handlingar från Bolagsverket. De pengarna kommer huvudsakligen från en riktig doldis inom techindustrin.

Enligt Diasends senaste årsredovisning sitter investmentbolaget K-svets ventures med 46,6 procent av aktierna i medtechbolaget.

Bakom bolaget står entreprenören Leif Kristensson och hans miljardföretag K-svets. Bolaget har sitt huvudkontor i Stenungssund och på sin sajt beskriver bolaget sig som “Svergies ledande företag inom industrirör och cisternmontage”. Under sitt förra räkenskapsår omsatte bolaget över 1 miljard kronor och hade ett rörelseresultat på 70 miljoner kronor.

Läs mer