Sök

Kwick landar tung deal med tågjätten SJ - gör kvitton digitala

Kwick

Rickard Holmén är vd på Kwick. Foto: Press samt Stefan Nilsson.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Det svenska techbolaget Kwick fortsätter sitt krig mot papperskvittot. Nu ska bolaget börja leverera digitala kvitton till tågjätten SJ och kollekivtrafikbolaget SL.

Att reseräkningar och andra utlägg ska bokföras automatiskt låter nog som en dröm för stressade entreprenörer. Än så länge dröjer det innan vi slipper papperskvitton helt - men en del har redan börjat hända på området.

Vi har tidigare skrivit om startupen Kwick, som tidigare hette ET Network, som levererar digitala kvitton för bland annat resor med SAS och Taxi Stockholm. Nu sällar sig SJ och SL (kollektivtrafikbolaget i Stockholms län) till kundskaran.

“Vi har pratat med SJ i ungefär i ett år och de har varit väldigt positiva från dag ett. Vi vet att många företag idag får ett digitalt kvitto från SJ på mejlen, ett mejl som skrivs ut och sedan lämnas in som utlägg i pappersform vilket egentligen inte är en godkänd räkenskapshandling. Nu har vi fixat det här åt dem”, säger Kwicks medgrundare Rickard Holmén.

Kwicks tjänst fungerar för cirka 85 procent av Nordens företagskort vad gäller Mastercard. Användarna ska nu, när lösningen med SJ rullar ut i höst, kunna få sitt resekvitto skickat direkt in i arbetsgivarens bokföringssystem. 

Det andra nya kunden SL är redan live.

“Det har egentligen inte funnits någon smidig lösning fram tills nu för att köpa färdbevis i tunnelbanan på företaget. Jag har själv betalat privat i fem år eftersom det blir för krångligt annars. Vår lösning leder också till att företag kan gynna kollektivt åkande. Tidigare tror jag att en del har tagit taxi bara för att slippa betala själva”, säger Rickard Holmén.

Han säger att Kwick i och med de två nya storkunderna är störst i Norden på digitala kvitton för affärshandel. Än så länge innebär dock inte kundtillströmningen någon omsättningsboost för Kwick, som förra året hade intäkter på 3,3 miljoner kronor med en förlust på 182.000 kronor.

“Omsättningen kommer märkas mer 2017 för oss. Nu handlar det om att få in fler handlare i systemet, alltså fler aktörer som SJ och SL men även till exempel de som levererar kassasystem till restauranger. Vi har redan kunnat visa att vi kan driva nya affärer åt våra kunder. Det vill säga: En del användare säger att de nu bara åker till Taxi Stockholm, eftersom det fungerar bättre med kvitton hos dem än med andra taxibolag”, säger Rickard Holmén.

Kwick har tidigare tagit in riskkapital från bland andra privatinvesteraren Thord Wilkne och finansmannen Staffan Persson. I senaste kapitalanskaffningen förra året tog bolaget in 10 miljoner kronor.

Transparens: Staffan Persson har också investerat i Breakit.

Läs mer