Sök

Svenska Briskeye börjar kränga 360-kameror till polisen i Dubai

BriskeyeVRDubai

T.v: En av Dubai-polisens superbilar. Foto: 4WheelsofLux Photography/Flickr. T.h: Briskeyes kamera.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Det svenska VR-bolaget erövrar säkerhetsbranschen – en polisbil i taget. “Har vi tur kanske de placerar kameran på sin Bugatti Veyron”, säger Magnus Jansson, medgrundare av Briskeye.

VR-branschen i Sverige växer rejält just nu. De flesta bolagen har dock en bit kvar innan de når marknaden. Så är inte fallet för Malmöbolaget Briskeye.

Startupbolaget har utvecklat en särskild 360-graders kamera och konkurrerar därmed med välfinansierade satsningar som Nokias Ozo-kamera och amerikanska Neat VR, som har tagit in närmare 1 miljard kronor i riskkapital, enligt Crunchbase.

Svenskarna verkar dock ha hittat en egen mer köpstark nisch än konkurrenterna - säkerhetsbranschen.

“Med tanke på branschen kan vi inte säga så mycket om vilka kunder vi har men jag kan säga att en av våra kameror står på en stridsvagn”, berättar Magnus Jansson, medgrundare av Briskeye.

En ny kund som Magnus Jansson däremot kan berätta om är polisen i Dubai. Polismyndigheten i landet har köpt en första testkamera för att sätta på en av sina bilar. Tanken är att kameran ska kunna samla relevanta videobevis om något brott begås inom synhåll för fordonet.

“Det här blir ett viktigt användarcase för oss. Polisen i Sverige är ganska långsam  när det gäller sådana grejer på grund av en större omorganisering men det här kan användas över hela världen”, säger Magnus Jansson.

Han har även en liten förhoppning om att bolaget kan få en extra PR-skjuts av Dubai-polisens flådiga superbilar.

“Har vi tur kanske de sätter kameran på sin Bugatti Veyron”, säger han.

Bara polisen i Dubai har 2.000 bilar. Med tanke på att Briskeyes kamera i dagsläget kostar upp mot 200.000 kronor skulle en kamera på varje bil innebära en order på som mest 400 miljoner kronor för bolaget. När Briskeye får igång massproduktionen räknar dock Magnus Jansson med att priset faller markant.

“Vi ska försöka komma ned till en nivå där vi kan erbjuda en proffskamera för 30.000-40.000. Man brukar säga att man i massproduktion kan få 80 procent rabatt på komponenterna.”

Att det är just en proffskamera blir tydligt när Magnus Jansson berättar om kamerans prestanda.

Upplösning och bilduppdatering är idag ett stort problem för 360-video om man behöver se många snabba detaljer.

För den som vill hoppa över tekniska detaljer kan man bara säga att Briskeye har högre upplösning och snabbare bilduppdatering än de flesta av konkurrenterna. Bilduppdateringen är viktig för att inte bilden ska kännas ryckig.

För nördarna kan vi berätta att Briskeyes kamera ger en upplösning på totalt 7200x3600 pixlar med 30 fps.

En annan viktig detalj är att Briskeye levererar livekameror. Det betyder att bilderna, som egentligen tas med tre kameror, sys ihop i realtid och streamas över nätet.

Bolaget har klarat att få ned fördröjningen – alltså hur lång tid det tar från att något händer framför kameran tills det syns på skärmen – till två sekunder. Enligt Magnus Jansson, tar samma process upp mot fem minuter för vissa av konkurrenterna.

Att utveckla kameran har inte varit gratis. Men Magnus Jansson och hans medgrundare David Källström har med sig en finansiär.

“Jag har på jobbat i tio år på olika sätt med en affärsängel som heter Nisse Andersson. När jag berättade om idén sade han att han gärna ville vara med och finansiera projektet. Nu har vi lagt ungefär 15 miljoner kronor på det här”, säger Magnus Jansson.

Tidigare i år fick in ytterligare en investerare. Då handlade det om Bo Pettersson, tidigare teknikchef på mätteknikbolaget Hexagon. Magnus Jansson vill dock inte kommentera de nya ägarförhållandena.

Briskeye omsatte förra året 1 miljon kronor och gjorde en rörelseförlust på 1,5 miljoner kronor.

Läs mer