Sök

Avtal24 tar in nya miljoner – satsar nästan allt på reklam

Avtal24

Magnus Stein, vd för Avtal24 Foto: Press/TT/Henrik Montgomery

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Juridiksajten Avtal24 satsar på marknadsföring i miljonklassen - tar in nytt kapital från Bonnier-anknutna NFT Ventures.

Avtal24 är en digital plattform som erbjuder olika former av individuella avtal. Sajten hjälper sina användare med bland annat skilsmässor och bodelning.

Sedan starten har Avtal24 totalt tagit in 40 miljoner kronor i externt kapital. I våras skrev vi att riskkapitalbolaget NFT Ventures klev in som delägare.

Några månader innan hade bolaget tagit in 10 miljoner kronor från Industrifonden och affärsängeln Sven Hagströmer, som bland annat var en tidig investerare i Klarna. 

Nu visar färska handlingar att juridiksajten har genomfört ytterligare en nyemission, och tar in 5 miljoner kronor från sina befintliga ägare, det Bonnier-anknytna riskkapitalbolaget NFT Ventures. Nyemissionen sker till en värdering på 85 miljoner kronor. 

"Allt går jättebra och enligt plan. Vi ska nu öka medvetandet om att det finns ett alternativ till traditionella jurister, det är hela grejen med nyemissionen, det är därför vi gör den", säger Magnus Stein, vd för Avtal24. 

Planen är att nå ut mer med verksamheten genom marknadsföring. I handlingarna står det nämligen att bolaget satsar 4 miljoner av nyemissionens 5 miljoner på reklam. 

"Vi har ett lyckat koncept och vill digitalisera juridiken ännu mer. Nu tänker vi inleda en stark marknadsföringkampanj med bland annat tv-reklam", säger Magnus Stein.

Några planer på ytterligare kapitalrundor finns det inte i nuläget, enligt vd:n.

Under fjolåret omsatte Avtal24 närmare 8 miljoner kronor, vilket var en ökning mot föregående år då nettoomsättningen låg på 6 miljoner kronor. 

Läs mer