Sök

Svenska VR-bolaget Manomotion tar in miljoner – siktar på USA

Manomotion

Två av Manomotions grundare, Sharouz Yousefi och Daniel Carlman.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Rörelsesensorbolaget Manomotion fyller på kassan för första gången – för att flytta in dina riktiga händer i VR-headsetens virtuell världar.

Svenska Manomotion är ett bolag som riktar sig mot industrin för mobilt VR. Grundarna har tagit fram en lösning som endast med hjälp av mobilens kamera kan följa händernas rörelse med väldigt hög precision. Tanken är att spelaren ska kunna se sina händer i VR-miljön och interagera med den virtuella världen på ett sätt som påminner om hur vi använder våra händer i verkligheten.

“Man kan säga att vi bygger nästa generations datormus, fast utan hårdvara”, säger Daniel Carlman, vd och medgrundare, och fortsätter:

“Det unika är att vi gör det här med en helt vanlig kamera. Vi behöver inga 3D-sensorer för att känna av hur handen rör sig.”

Han berättar att bolaget använder sig av samma typ av dataanalys som Google använder för sök, för att spåra händernas rörelser.

“Det är lite som en sökmotor för gester. Men vår teknik begränsas inte bara till enkla gester som ett V-tecken eller tummen upp, utan vi kan till exempel se hur hårt man kramar något med handen”, säger Daniel Carlman.

Manomotion riktar sig framför allt till utvecklare av VR-appar och står precis inför lanseringen av sin första produkt.

Samtidigt har bolaget stängt en finansieringsrunda på totalt 14 miljoner kronor. Handlingar inlämnde till bolagsverket avslöjar att bolaget värderades till 63 miljoner kronor i kapitalrundan.

Exakt vilka som investerar framgår inte av dokumenten men Daniel Carlman berättar att det handlar om 16-17 affärsänglar. Bland dem är Lars Thunell, tidigare vd för SEB, investmentbankiren Lars Molinder, som jobbar på Carnegie samt Compricer-grundaren Jakob Tolleryd. Bolagets enda tidigare investerare, KTH Holding, är även med och försvarar sin andel.

De nya pengarna kommer bland annat att användas till att skala upp bolagets kommersiella team.

“Vi har gått på egna pengar, en investering från KTH Holding och lite stöd från Vinnova hittils. Nu är fokus på att stärka upp utvecklingsteamet samt att få in en marknadsföringsansvarig. Under hösten ska vi titta på hur vi kan stärka en säljavdelning i USA”, säger Daniel Carlman.

Att satsa på USA är ett naturligt steg för bolaget, menar Daniel Carlman. Framför allt på grund av närheten till potentiella kunder.

“Vi var med på ett inkubatorprogram som heter Tinc under våren. Vi märkte att det är nya kontaktmöjligheter som öppnas upp när man är på plats. Under hösten och våren kommer vi att försöka etablera lite mer närvaro där, till en början med kontor på Nordic Innovation House”, säger Daniel Carlman.

Läs mer