Sök

Pandora utmanar Spotify - med egen on-demand streamingtjänst

SpotifyPandora

Foto: Pressbild

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Redan nästa månad kan musiktjänsten Pandora lansera nya funktioner som mer liknar Spotifys tjänst.

Förra året köpte internetradiotjänsten Pandora upp Skype-grundaren Niklas Zennströms musiktjänst Rdio, konsertbiljettförsäljaren Ticketfly och Next big sound, en startup som håller koll på vilka artister vi lyssnar på och hur mycket.

Ett uppköp som signalerade att Pandora vill bli en mer konkurrenskraftig musikplattform - som Spotify.

Nu rapporterar Wall Street Journal att Pandora tar ytterligare ett steg i den riktningen. Enligt källor till WSJ nästa månad kommer bolaget lägga till två nya prenumerationstjänster till sin plattform, där lyssnaren själv kan välja låtar.  Det skulle i så fall vara ett steg mot att bli en mer renodlad streamingtjänst i stil med Spotify och Apple Music.

Tidningen uppger att Pandora är nära att sluta avtal med större skivbolag för att få rättigheter att streama musiken både i USA och i Europa. Inget avtal är dock tecknat än. Hittills har Pandora inte behövt den typen av avtal eftersom tjänsten varit mer av en internetradio där lyssnaren inte själv väljer låt.

Det senaste året har Pandoras användartillväxt stannat av - men bolaget har fortfarande över 80 miljoner aktiva användare per månad. De flesta av dem använder gratisversionen med reklam, medan ungefär 4 miljoner prenumererar på den reklamfria versionen.

Läs mer