Sök

Hans budstartup i New York ska utmana kapitalstarka Shyp

Wynd

Foto: Johanna Ekström.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Leonard Schaltz har byggt upp sin startup Wynd sedan 2015 - nu vill han expandera till fler städer i USA. Men att ta in mer kapital har tagit längre tid än väntat.

Att den San Fransisco-baserade konkurrenten Shyp tagit in 525 miljoner kronor i riskkapital är inget som avskräcker svenske Leonard Schaltz.

Han grundade sin budstartup Wynd i New York i mars förra året, och har hittills tagit in en i jämförelse blygsam investering på runt 8 miljoner kronor. Huvuddelen står Christian W Jansson, tidigare vd och huvudägare i Kappahl, för.

“Genom lite spionerande har vi fått indikationer på att vi troligtvis omsätter mer än Shyp. Det har fått mycket publicitet och synts i Techcrunch och på Angel List, men vi har fokuserat på att skapa en bra relation till butikerna”, säger han.

Wynd är det andra budbolaget Leonard Schaltz startat i USA. Det första, som fortfarande finns kvar, är ett bolag som skeppar konst från konstdistriktet Wynwood i Miami.

Att han är baserad i just New York beror på att han flyttade till staden för åtta år sedan för att plugga ekonomi. När kandidaten var klar stod han ut nio månader i finansbranschen, innan han slutade för att starta eget ihop med en kompis.

“Efter att ha startat konstshipping-bolaget i Miami började vi fundera på hur vi kunde göra samma sak, men mer skalbart. Verksamheten finns kvar och har öppnat en filial i Italien, men att buda konst har vissa inneboende begränsningar eftersom det krävs mycket försäkringar och liknande”, säger han.

Resultatet blev Wynd, som bland annat hjälper butiker i New York-området att buda produkter som folk beställt online. Startupen packar produkterna, med butikernas logga, och kan leverera i New York inom en timme. När det kommer till nationella och internationella leveranser erbjuder de ett billigare pris genom att Wynd kan få mängdrabbater som enskilda butiker inte når upp till.

I nuläget använder 150 butiker i New York-området sig av tjänsten, bland dem finns svenska kafékedjan Fika och Museum of Modern Art, Moma. Nya kunder tillkommer hela tiden enligt Leonard Schaltz.

Förutom att rikta sig mot butiker har Wynd också allt mer börjat vända sig direkt mot konsumenter, och hoppas på så sätt hjälpa butikerna att få nya kunder. Kunderna som beställer varor kan via Wynds app se var varan befinner sig och med nästa uppdatering kommer kunderna också kunna göra returer via appen.

“Vår app har varit buggig och försenad, så huvudfokus har först och främst legat på att integrera vår plattform med massa butiker runt om i New York”.

“Men finns du hos butikerna så kommer även folk som handlar från dem att ladda ner appen. Om 15-20 procent av varorna returneras så uppmanas kunderna på så sätt att använda appen”.  

Första verksamhetsåret, som sträckte sig mellan mars 2015 och februari 2016, omsatte Wynd 6 miljoner kronor. Bolaget har nu 12 heltidsanställda och 11 på deltid.

Samtidigt befinner sig bolaget i en ny kapitalrunda nu där man hoppas få in runt 16 miljoner kronor till en värdering på 84 miljoner kronor.

Det har dock visat sig svårare än vad man trott från början.

“Vi har bland annat varit i Stockholm och pitchat, men de vi träffat ville inte investera utanför Europa, eller så är de enbart med i b-rundor”, säger Leonard Schaltz.

Men under sommaren har i varje fall drygt tre miljoner kronor säkrats.

Planen är att använda pengarna för att anställa fler utvecklare och säljare.

“Sedan vill vi öppna upp i ytterligare någon stad, första stället blir eventuellt Philadelphia”.

I våras hade bolaget en tung period då man tappade två större kunder. Något de enligt Leonard Schaltz nu återhämtat sig från.

“I december nådde vi break even, sen tappade vi det. Men nu i maj och juni gick vi återigen plusminusnoll”, säger han.

Läs mer