Sök

Efter Schibsteds investering - nu stänger Bolånegruppen sin tjänst

BolånegruppenSchibsted

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Idén att hjälpa bolånekunder pressa ner priserna kollektivt har övergetts. Nu går Bolånegruppen istället in i "utvecklingsmode".

Bolånegruppens affärsidé var fram till alldeles nyligen att hjälpa bolånekunder att genomföra gruppförhandlingar med banker - och på så sätt pressa ner räntan.

Så sent som i juli i år investerade Schibsted i bolaget. Hur stor investering det rörde sig om har parterna inte gått ut med.

Men nu, bara någon månad senare, står det klart att Bolånegruppen överger sin forna form. De kunder som bolaget har samlat på sig kommer inte längre kunna logga in på sajten och hänvisas istället till Schibsted-ägda Mitt Bolån, en tjänst som hjälper bolånekunder att förhandla med bankerna. 

Förhandlingarna med bankerna trappas samtidigt ned.

Istället startar grundarna nu något som de kallar för Nya Bolånegruppen, på Bolånegruppens portal. Den nya plattformen ska fungera som ett forum för bolånekunder där de kan diskutera räntor och liknande samt ge varandra tips.

Bolånegruppen grundades av Carl Johan Nordquist och Dag Wardaeus 2014. Enligt Wardaeus är det fortfarande grundarna som har en majoritet i bolaget. Däremot har de nu flyttat in i Schibsteds lokaler.

“I och med att Schibsted kommit in kommer vi trappa ner på jakten på gruppförhandlingar och istället fortsätta som en del av Schibsted media group genom att fortsätta hitta nya intresseområden”, säger han.

Betyder det att Schibsted investerade för att lägga ner er tjänst?

“Nej, det är fortfarande vi som har kontrollen helt och vi har valt att göra den här utvecklingen av affären. När vi fick möjlighet att få med oss Schibsted så såg vi det som en chans att få deras input”, säger Dag Wardaeus.

En svårighet med den nu i stort övergivna affärsmodellen har varit att få de större bankerna att gå med på förfarandet. 

“Idén har funkat bra lokalt och regionalt. Vi har hittat erbjudanden, framförallt i Skåne, där mindre banker har varit intresserade”.

“När man kommer upp på en högre nivå till större banker så har det varit svårt att få dem att lämna den typen av erbjudanden, de har varit mer avvaktande. Det är därför vi trappar ner jakten på nya banker, men eftersom det har funnits ett intresse för fortsatt kommunikation fortsätter vi att hålla kontakten med dem”, säger Dag Wardaeus.

Ett annat problem har varit att det är krångligt för konsumenter att byta bank.

Enligt Dag Wardaeus går Bolånegruppen nu in i “utvecklingsmode”.

“Efter att vi nu har lanserat den nya sidan har vi mycket planer. Vi ska bygga något riktigt häftigt inom det som är vårt grundområde, att hjälpa bolånekunder”, säger han.

Läs mer