Sök

Försäljningslyft för Kinneviks-ägda modesajten Zalando

Zalando

Zalandos grundare Foto: AP Photo/Michael Probst) / TT

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Kinneviks-ägda Zalando växer – inte minst i mobilen.

På torsdagsmorgonen släppte börsnoterade Zalando sin rapport för det andra kvartalet. Försäljningen landade under perioden på 916 miljoner euro, vilket motsvarar en försäljningsökning på 25 procent jämfört med motsvarande tidpunkt förra året.

Enligt nyhetsbyrån Direkt, som hänvisar till Bloomberg, hade analytikerna dock förväntat sig en marginellt högre omsättning på 919 miljoner euro under kvartalet.

Resultatet, före räntor och skatter, landade i sin tur på 81 miljoner euro, vilket är inom det förväntade intervallet på 68-88 miljoner euro, samt en kraftig ökning i jämförelse motsvarande siffra 2015. Då landade resultatet på cirka 30 miljoner euro.

I rapporten framgår det vidare att Zalando växer i mobilen. Antalet nedladdningar av bolagets app har dubblats under den senaste 12-månadersperioden och antalet beställningar via appen har ökat med 90 procent jämfört med motsvarande tidpunkt förra året.

Svenska Kinnevik äger 32 procent av Zalando.

Läs mer