Sök

Facebook tar strid mot adblockers – vill försöka stoppa dem

Meta

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Facebook ska nu visa upp annonser hos användare som har installerat adblockers i sina datorer.

Det är ingen hemlighet att de stora mediebolagen runtom i världen ser adblockers som ett problem. Något som även Facebook håller med om. 

I ett pressmeddelande skriver Facebook att de vill försöka stoppa sina användare att blockera annonser. Därför tänker Facebook visa annonser för användare som surfar på datorn – även om de har adblocker påslagen. I mobilen blir det dock fortfarande möjligt att blockera annonser.

Samtidigt lanserar bolaget en funktion som låter användare välja bort annonsörer som de tycker är irrelevanta.

Facebook ska, enligt pressmeddelandet, ha gjort en undersökning och frågat ett okänt antal personer om varför de använder adblocker. Majoriteten svarade då att anledningen var att de var trötta på irriterande och betydelselösa annonser.

Värt att notera är att Facebook tjänar en förmögenhet på desktop-annonser - även om mobilen är viktigast för bolaget. I den senaste kvartalsrapporten fick jätten in 1 miljard dollar, motsvarande 8,5 miljarder kronor, bara på desktop-annonser. 

Läs mer