Hårdvarubolaget HTC har sedan tidigare ett samarbete med spelplattformen Steam där det redan finns tusentals spel för VR-headsetet.
Nu lanserar HTC Vive, som leds av den tidigare MTGx-chefen Rikard Steiber, en butik för allt innehåll som inte är spel. Det handlar om appar inom till exempel utbildning, musik, sport och sociala medier för virtual reality.
”Vi ser att det finns ett väldigt stort behov för konsumenter i andra innehållskategorier. Vi har sett ett stort tryck från kreatörer och utvecklare som vill nå ut men inte har någon stans att placera innehållet där det inte drunknar i spel”, säger Rikard Steiber.
Den nya butiken Viveport kommer att finnas på PC, mobil, webben och självklart i själva headsetets mjukvara. Förhoppningen är att nå ut till fler användare. Än de cirka 100.000 användarna som finns idag.
”Om vi kan få lärare, kreatörer och andra målgrupper än spelare och early adopters att se värdet av VR kan vi få ekosystemet att växa mycket snabbare. Den här butiken kommer inte att ha ’hard core games’”, säger Rikard Steiber.