Sök

Facebook tar upp kampen mot klickfiskare – med ny algoritm

Meta

Foto: TT/Tobias Röstlund

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Med en ny anti-klick-algoritm ska Facebook bestraffa de företag som använder sig av klickfiskande rubriker.

Det var under torsdagen Facebook meddelade att de nu har utvecklat en ny sökalgoritm som ska hitta klickbeten eller "clickbaits". Alltså rubriker som lovar mer än vad de kan hålla, i stil med "... det som hände sedan kommer få dig att häpna."

Med den nya produkten ska Facebook hitta dessa inlägg, som publiceras av bolag, och bestraffa klickfiskarna – genom att se till att inläggen hamnar i färre flöden, men också längre ned i de flöden som de dyker upp. 

Facebooks produktchef Adam Mosseri förklarade för techsajten Techcrunch att det är framför allt de rubriker som undanhåller information eller överdriver som kommer att bestraffas. Ett exempel på en sådan rubrik är: "En man hoppar i en pool med en alligator – du kan inte ana vad som händer härnäst."

Tanken är att jakten efter klickfiskare ska sättas i gång inom de närmaste veckor.

Det är inte första gången Facebook tar upp striden mot klickfiskare utan försökte för två år sedan. Då handlade det om att prioritera ned artiklar där användarna återvände till Facebook väldigt snabbt, till synes utan att läsa hela artiklarna. Hur det kommer att gå denna gång med den nya anti-klick-algoritmen återstår att se.

Läs mer