Sök

Svenska världsstjärnor pumpar in pengar i "WhatsApp" för musik

Music MessangerSwedish House Mafia

Mark Runyon / ConcertTour.org

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Spotify-konkurrent eller häftigt komplement? Svenska superstjärnor som Avicii, Benny Andersson från ABBA, Sebastian Ingrosso från Swedish House Mafia och John Engelbert från Johnossi har investerat i den nya musiktjänsten Music Messenger.

Man skulle kunna beskriva tjänsten som ett musikens Whatsapp – en meddelandetjänst som istället för text och bild bygger på att användarna skickar musik och musikvideor till varandra.

Appen, som är en israelisk innovation, tog i höstas in runt 40 miljoner kronor i riskkapital, och bland investerarna återfanns en rad svenska tungviktare. Enligt Breakits uppgifter ska bland annat Tim ”Avicii” Bergling, hans manager Ash Pournouri, John Engelbert från Johnossi och Sebastian Ingrosso från Swedish House Mafia finnas med på investerarlistan.

Internationella namn som dj-stjärnan David Guetta, Tiesto, Will I. Am, Coldplay-killarna och Nicki Minaj uppges också ha hoppat på projektet.

I ett, naturligtvis superpartiskt, citat på Music Messengers sajt säger Sebastian Ingrosso:

”Jag tycker att det är ett fantastiskt och enkelt sätt att skicka musik. Sättet som du kan göra det personligt genom att lägga till bilder och text är genialiskt, och det är bara början.”

Kort efter lanseringen i höstas kunde musiktjänsten stoltsera med en miljon användare – och nu har bolaget valt att växla upp ytterligare.

I en ny investeringsrunda har bolaget nu tagit in 250 miljoner kronor i riskkapital, till en värdering på 830 miljoner kronor. Och även denna gång är kändisar inblandade – fast den här gången av en helt annan kaliber.

Enligt sajten Globes stod den ryska oligarken Roman Abramovich, kanske mest känd som ägare av det brittiska fotbollslaget Chelsea, för så mycket som halva investeringen. Med andra ord: 125 miljoner kronor.

Även Benny Andersson från ABBA och Tim "Avicii" Berling ska ha deltagit i B-rundan.

Huruvida tjänsten bör ses som en konkurrent eller ett komplement till musiktjänsten Spotify är ännu oklart.

Hittills samarbetar Music Messenger med öppna musik- och videobibliotek som Youtube, svenska SoundCloud och Yahoo – men inte med Spotify. Tjänsten skulle således kunna ses som en konkurrent deras betalmodell.

Att på ett enkelt sätt kunna dela Spotify-låtar till sina vänner torde å andra sidan vara ett naturligt komplement till Spotify.

Med tanke på att Spotify-grundaren Daniel Ek och Avicii-managern Ash Pournouri, som är involverad i Music Messenger, i sommar arrangerar techfestivalen Symposium tillsammans borde relationen mellan de båda vara god – och att tjänsten har diskuterats mellan de bägge är nog en lågoddsare.

Music Messenger grundades förra året av Oded Kobo, som tidigare grundat och sålt det sociala medienätverket Pheed för mellan 20 och 40 miljoner dollar.

Nyfiken på att höra mer om Music Messenger? Lyssna på veckans avsnitt av Breakits podcast.

 

Läs mer