Sök

Lämnar toppjobb på Mediamarkt - för att driva sin egen startup

TechbuddyMediamarkt

David Ovsepian (t.v.) och Tahero Nori (t.h.) smider planer på bolagets nya kontor i Solna. Foto: Jonas de Lange.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Efter sex år hos elektronikjätten startar han eget. Nu ska Tahero Nori lösa sin gamla arbetsgivares supportproblem.

Vi har tidigare rapporterat om Tahero Noris insatser för att göra Mediamarkt mer startupfokuserade. Det senaste året har han varit innovationschef för elektronikjätten Mediamarkt och bland annat tagit in den smarta knappen Flic, och bluetoothlurarna Earin i butikernas sortiment.

De senaste åren har han jobbat parallellt med att utveckla sitt eget bolag. Nu släpper han äntligen sargen och tar klivet fullt ut i startupvärlden.

Tidigare i veckan lanserade han tjänsten Techbuddy, där användare kan beställa teknisk rådgivning och kundtjänst. Kundsupporten sker antingen i form av telefonsamtal eller att någon kommer hem till dem.

“Vi vill guida, inspirera och installera inom teknik. Det är inte bara själva installationen och supporten på dina befintliga elektroniska produkter, utan även innan du ens har köpt en produkt. Vi anpassar våra rekommendationer efter dina kunskaper och vad du ska ha prylen till”, säger Tahero Nori.

Rådgivningen kan ske direkt i bolagets app, där det redan finns 320 inlagda produkter. Där kan man få gratis hjälp med de vanligaste problemen om till exempel en telefon eller dator inte funkar. Om det inte hjälper kan bolaget skicka ut en “techbuddy” till användarens hem. Hembesöken och telefonsupporten blir även bolagets första intäktsben.

“Vi vill göra teknikservice så prisvärt som möjligt. Vi tar 799 kronor för att skicka ut en person. Idag kostar det oftast mellan 1000 och 2500 kronor, det ska inte behöva vara så dyrt”, säger Tahero Nori.

Skillnaden mellan Techbuddy och traditionell kundsupport är att bolaget använder sig av en modell som påminner lite om Uber. Istället för att ha en massa anställda på ett callcenter förlitar sig bolaget på frilansare som jobbar i varierande grad.

“Det finns väldigt många som är tekniskt kunniga idag. Jag har själv varit en ‘techbuddy’ för mina närmaste i flera år. Vi kommer granska, intervjua och utbilda varje enskild techbuddy”, säger Tahero Nori.

Han berättar att bolaget även planerar att göra omfattande bakgrundskontroller av sina potentiella anställda.

Redan vid lanseringen tidigare i veckan hade han även sett till att etablera ett viktigt, men kanske inte helt otippat samarbete, med sin tidigare arbetsgivare. I vissa av Mediamarkts butiker presenteras Tahero Noris nya bolag som en tilläggstjänst. Elektronikjätten tar sedan en andel av försäljningsintäkterna som kommer från butikerna. Tahero Nori hävdar att det kan öka kundnöjdheten för butikerna.

“Jag tror att Mediamarkt tjänar på att vi erbjuder oberoende lokal support där någon kommer hem och hjälper till med att installera produkten. I vanliga fall vet man inte hur nöjd kunden är förrän den ringer in till supporten och är missnöjd”, säger han.

Offrar inte Mediamarkt en central del av kundrelationen om de låter er hantera allt efter att produkten är betald?

“Jag tror snarare att hela branschen skulle gynnas av det här. När man tror att “det här är mina kunder och ingen annans”, då har man redan förlorat. Jag tror inte att det finns någon bransch som är mer komplex än konsumentelektronik. Jag har pratat med många leverantörer som gärna vill ha bättre koll på användarupplevelsen och ta den till nya nivåer. Där kan vi som oberoende support spela en viktig roll", säger Tahero Nori.

Till en början lanserar bolaget sin telefonsupport i hela Svergie och fysiska besök i Stockholmsregionen. Redan under de närmaste par åren planerar dock Tahero Nori för omfattande expansion. Vd och chef för den svenska verksamheten blir David Ovsepian medan grundaren Tahero Nori kommer fokusera på att bygga partnerskap och global expansion.

Hittills har han finansierat bolaget och utvecklingen av appen helt själv. Målet är att Techbuddy ska finnas i alla stora europeiska städer inom två år och bolaget är i samtal med olika potenitella investerare. Hur mycket kapital som krävs vill dock inte Tahero Nori kommentera.

“Det jag kan säga är att vi har en ganska exakt kalkyl på varje post. Vi har räknat på allt baklänges och framlänges och jag tror att vi har hittat receptet. Vi kommer att vara väldigt ‘asset light’ (undvika att binda upp kapital i fasta tillgångar, vår anmärkning) och ha stor kostnadskontroll”, säger han.

På sikt begränsas dock inte tjänsten till ren techsupport. Det långsiktiga målet är att gallra hela branschen åt konsumenterna och skapa en form av kvalitetsmärkning för all konsumentelektronik. Ungefär som en databas över produkter med märkningar för om produkterna produceras miljövänligt och etiskt och i vilken grad kunden kan få hjälp om produkten går sönder.

“När jag har besökt fabriker som tillverkar elektronikprodukter har det ibland varit saker som inte har stämt riktigt. Det finns mycket ansvarslös produktion idag, och även ansvarslös konsumtion. Tillverkarna konkurrera hela tiden om lägre priser, då accepterar man att det inte finns någon hållbarhet”, säger han.

Läs mer