Sök

Instagram går i Snapchats fotspår – satsar på filmer som försvinner

InstagramMetasnapchat

T.v: Skärmdumpar från Instagram. T.h: En av snapchats användare. Foto t.h: Erik Nylander/TT

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Facebook-ägda Instagram tar upp kampen med Snapchats “story”-funktion och temporära bilder.

För ungefär ett år sedan byggdes en stor hajp kring livestreamingtjänsterna Meerkat och Periscope. Strax efter lanserade Facebook sin egen version av de åtråvärda livestreamingtjänsterna. Nu har bolaget även hittat ett sätt att kopiera den omåttligt populära appen Snapchat.

Bildtjänsten Instagram, som ägs av Facebook, lanserade under tisdagen funktionen Stories. Den låter användarna lägga upp temporära bilder och videosnuttar som endast visas under 24 timmar, exakt som Snapchats funktion med samma namn.

De nya bilderna kommer att hamna i en egen flik längst upp på förstasidan i Instagram-appen.

“Det här är spännande ur två olika aspekter. Dels att det här beteendet har chansen att etableras mycket bredare, men även att det visar på hur stressade Facebook känner sig över Snapchats framgångar. Facebook har redan försökt att köpa snapchat och kopiera. Till sist har det blivit så akut att de har lagt in det som en prioriterad ny funktion i en av sina mest populära appar”, säger Emanuel Karlsten, sociala medier-expert och krönikör på Breakit.

Beteendet med att skicka tillfälliga bilder har fått fäste framför allt hos unga människor. Det är även en målgrupp som i allt större utsträckning glider ur Facebooks grepp. Enligt Emanuel Karlsten är Snapchat numera mer populärt än Facebook i målgruppen 12-15 år.

“Det är när målgruppen själv får skatta sitt användande, det finns egentligen inga hårda siffror på det. Då pratar vi dessutom om Facebook.com och Facebooks egen app. Instagram är fortfarande störst, så pratar man om Facebook i stort har bolaget fortfarande ett väldigt starkt grepp om den målgruppen”, säger han.

Kommer det verkligen att funka?

“Det är inte självklart hur det här kommer sluta. En dålig kopia kan snarare fostra ett beteende som gör att fler flyttar över till snapchat. Men Facebooks bet är att det här kommer att ändra beteendet på Instagram. Det handlar om att få upp delaktigheten hos användarna. Nu finns en funktion där det inte behöver vara ‘Instagramperfekt’”, säger Emanuel Karlsten.

Läs mer