Sök

Så går det för H&M-backade Sellpy – har nu över 100 anställda

Sellpy

Foto: Pressbild

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Sellpy nådde en omsättning på närmare 10 miljoner kronor under sitt debutår.

I höstas tog Sellpy in 8,2 miljoner kronor, varav 5 miljoner kom från klädjätten H&M. Sedan dess har fokus legat på att växa och en rad nyanställningar har gjorts.

Totalt arbetar nu 100 personer för företaget, varav många är sommarjobbare och en majoritet deltidsanställda som sorterar innehållet i påsarna i bolagets lokal i Frihamnen i Stockholm.

Sellpys tjänst går ut på att sälja begagnade kläder och prylar som folk vill göra sig av med. Bolaget hämtar upp sakerna, sorterar dem och lägger ut dem till försäljning på Tradera. Just nu har bolaget ute i snitt 20.000 produkter samtidigt.

Vinsten från försäljningen delar bolaget sedan med kunderna.

Nu visar bolagets årsredovisning från 2015, det första verksamhetsåret, att Sellpy omsatte nära 10 miljoner kronor. Årets resultat landade på minus 1,5 miljoner kronor.

“Vi är jättenöjda med att omsätta nästan 10 miljoner kronor. Målet har varit att växa så mycket som möjligt och planen är att bli betydligt större i år”, säger bolagets medgrundare Oskar Nielsen.

Av omsättningen står ungefär hälften för pengar som bolaget därefter betalar ut till kunderna efter försäljningen.

Under våren har Sellpy successivt utökat sin upphämtningstjänst till att omfatta, förutom Uppsala och Stockholm, även Göteborg, Malmö och ytterligare en rad städer i Skåne. Sellpy har också fortsatt att utveckla sin egen försäljningsplattform, med målet att i framtiden slippa vara beroende av andra aktörer, så som Tradera.

“I nuläget provar vi att sälja de saker som vi inte får sålt på Tradera där. Det är klart att et är ett ultimat mål att inte vara beroende av andra marknadsplatser, men jag tror inte att det kommer ske under en överskådlig framtid”, säger Oskar Nielsen.

Breakit har tidigare berättat att Sellpy dragits med en del växtvärk, och inte hunnit leverera på utlovad tid. Något som under våren ledde till en del kritik från kunder på bolagets Facebooksida. Flera kunder har också varit kritiska till hur Sellpy värderar plaggen.

Läs mer