Sök

Nu är första resultaten av Mobilegeddon här

GoogleMobilegeddon

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Två dagar efter införandet av Googles “Mobilegeddon” verkar dramatiken vara relativt liten.
Här är några av effekterna hittills.

Det var den 21 april som Google bekräftade i en bloggpost att bolagets nya mobilvänliga algoritm har satts i rullning. Uppdateringen som har kallats för “Mobilegeddon” verkar dock haft ganska så liten effekt hittills.

"Det är lite av en icke-händelse än så länge, det var mycket buller och bång innan men inte så mycket efter. Men det kan ta två till tre veckor innan man kan se full konsekvens av vad som hänt", säger Christian Rudolf, sökmotorkonsult på Topdog.

Advanced Web Ranking har gått tittat på hur Googles mobilsökresultat har sett ut de senaste dagarna. Det intressanta är att topp 20-resultatet inte har påverkats så mycket alls. De huvudsakliga förändringarna har istället skett först på den tredje sidan. “Detta skulle kunna innebära att de etablerade webbsidorna (som har varit mobilanpassade ett tag) inte påverkades så mycket, medan de sidor som inte mobilvänliga och rankas mellan tredje och femte sidan har bytts ut av andra som är det”, konstaterar Philip Petrescu, vd och medgrundare av Caphyon som ligger bakom Advanced Web Ranking.

I bloggposten konstaterar han även: 

"I genomsnitt har vi sett en ökning på 12 procent i synlighet för de mobilvänliga webbsidorna jämfört med deras synlighet på Google för en vecka sedan". 

LÄS MER: Fyndiq omvänd under galgen - imorgon är Mobilegeddon här

Läs mer