Sök

Barnebys: Inte lätt med nya bud i auktionsbranschen

BarnebysAuktioner

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Den svenska auktionsplattformen Barnebys växer snabbt – och ser sig som ett Spotify för auktionsvärlden. Problemet är att de traditionella auktionshusen inte hänger med i utvecklingen.

Att auktionsbranschen med klassiska auktionshus som Sotheby’s, Christie’s, Bukowskis och Kaplans är en något konservativ bransch är det nog inte många som motsäger sig. Att fysiskt finnas på plats i samband med auktionerna av den högre prisklassen har länge varit det självklara tillvägagångssättet – inte handel via nätauktioner som Ebay.

Men sajten Barnebys har de senaste åren försökt förändra det upplägget. Genom att tillhandahålla en plattform där kunderna kan söka bland de traditionella auktionshusens olika produkter hoppas bolaget kunna hjälpa auktionshusen nå ut till en bredare kundkrets – och erbjuda den befintliga kundkretsen ett ännu bredare utbud.

Upplägget kan jämföras med resesajter som Trivago och prisjämförelsesajter som Prisjakt, med en affärsmodell som bygger på länkar och klick, snarare än att själva hålla i auktionerna.

I fallet Barneby betalar de svenska auktionshusen två kronor för varje klick som leder in till deras auktioner. På den brittiska marknaden, som är bolagets största, är motsvarande siffra cirka 7 kronor.

Ett stort problem för Barnebys, och kanske framför allt auktionshusen själva, är dock att flera av auktionshusens sajter fortfarande inte är anpassade för mobilanvändning. För en plattform där nära hälften av trafiken sker via mobilen är det ett problem.

”Vår största utmaning är att att infrastrukturen i branschen är så dålig. Att själva auktionshusens sajter inte är mobilanpassade. Om de hade varit det så hade sannolikheten för ett köp eller en konvertering ökat”, säger Christopher Barnekow, en av grundarna av sajten.

”Men vi märker också att utvecklingen går fort. För tre år sedan var det kanske bara två auktionshus i världen som hade mobilanpassat sina sajter. Nu kanske det är 25 stycken.”

Barnebys verkar dock inte påverkas nämnvärt av den trögflytande branschen. Bolaget växer i stadig takt – enligt Christopher Barnekow ökar både intäkterna och trafiken med 10 procent varje månad.

Sajten har i sin tur cirka 2,5 miljoner sidvisningar i månaden och omsättningen förväntas landa på 13 miljoner kronor vid årets slut.

Man har även slagit igenom på den brittiska marknaden och är numera de brittiska auktionshusens största trafikkälla. Den brittiska marknaden står för hela 70 procent av bolagets intäkter.

”Vi ser oss lite som den här branschens motsvarighet till Spotify, på det sättet vi revolutionerar branschen”, säger Pontus Silfverstolpe, medgrundare av Barnebys.

Bolaget har totalt sett tagit in 30 miljoner kronor i riskkapital, bland annat från Industrifonden och Active Venture Partners. 

Grundarna öppnar nu upp för en ny kapitalanskaffningsrunda.

”Till rätt värdering är det intressant”, säger Christopher Barnekow.

Läs mer