Sök

Streaming större än någonsin – så varför backar Universal Music?

Universal Music Group

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Efter år av kraftig omsättningsökning backar Universal Music plötsligt. Det finns flera skäl till varför.

De senaste åren har omsättningen för Sveriges största skivbolag, Universal Music, fullkomligen exploderat. Sedan 2008, då musikindustrin fortfarande led i spåren av illegal nedladdning, har försäljningen dubblerats och nått historiskt höga nivåer. Till och med högre än under cd-skivans glada dagar.

Men nu tycks någonting ha hänt. I fjol omsatte Universal Music, enligt bolagets färska årsredovisning som Breakit har tagit del av, 590 miljoner kronor. Det kan jämföras med 2014 års resultat på 605 miljoner kronor.

Rörelseresultatet sjunker också, från 77 miljoner kronor 2014 till 51 miljoner kronor i fjol.

Detta trots att intäkterna från strömmade musiktjänster i industrin som helhet ökade med 10,6 procent under samma period, och den totala musikförsäljningen i Sverige ökade med hela 8,6 procent mellan åren.

”Det handlar om att vi har haft svenska artister i Tove Lo, Avicii och Seinabo Sey, som har varit otroligt framgångsrika, men som inte släppt album under året”, säger Per Sundin, vd på Universal Music, till Breakit.

Just Avicii, som tidigare i år meddelade att han tänker lägga turnélivet på hyllan, tycks ha särskilt stor betydelse för Universal Music. När jag för ett par år sedan intervjuade Per Sundin för att prata om det just passerade rekordåret, då bolaget ökat omsättningen från 485 miljoner kronor till 601 miljoner kronor, lyfte han fram just Avicii som den enskilt viktigaste faktorerna bakom Universal Musics starka tillväxt.

En annan, kanske mer bekymrande, faktor som sannolikt bidragit till att omsättningen plötsligt bromsar in är att den svenska streamingmarknaden sakta men säkert börjat mättas. Allt fler väljer att gå över till streamingtjänster så som Spotify och Apple Music, men tillväxten på den lokala marknaden är inte lika kraftig som för exempelvis fyra-fem år sedan.

Den tesen stärks av vårt avslöjande i tisdags om att Spotifys tillväxt avtagit på den svenska marknaden.

”Spotify kan inte öka sin användarbas med 20-30 procent varje år. Det är en naturlig evolution”, säger Per Sundin.

Ska man se inbromsningen som att skivbolagsindustrin nått sin peak nu?

”Nej, vi kommer fortsätta öka. Spotify ökar fortfarande antalet prenumeranter i Sverige och Apple Music likaså. Den stora elefanten i rummet är Youtube”, säger Per Sundin.

Det Per Sundin syftar på är skivbolagsjättarnas tuffa omförhandlingar gällande royalty-utbetalningar från Youtube, som idag är världens största streamingtjänst för musik. När den amerikanska organisationen RIAA sammanställde statistik för musikindustrin i USA framgick det exempelvis att vinylskivor genererar större intäkter än vad Youtube gör för skivbolagen.

Universal Music har dessutom gått till attack mot Youtube och påstått att deras identifieringsfunktion Content ID släpper igenom 40 procent av musikmaterialet på deras sajt – vilket innebär att bolagen går miste om potentiella intäkter.

”Vi är otroligt tacksamma över att marknaden fungerar igen, men nästa steg är nu att hitta en mer rättvis fördelning av hur Youtube fungerar idag. För det är dem, tillsammans med Spotify och Apple, som dominerar.”

”Men sedan ska man faktiskt inte glömma bort den fysiska delen. Det går så otroligt bra digitalt att vi glömmer bort att prata om den. Vi ser en enorm tillväxt på vinylskivan även i Sverige.”

Även avtalen med Spotify förhandlas om med jämna mellanrum. Hur nöjda är ni med intäktsfördelningen idag?

”Det vill jag inte kommentera.”

Läs mer