Sök

Klarna inleder nytt samarbete med brittisk mode-startup

KlarnaLyst

Klarna ska lyfta modeappen Lyst. Foto: AP Photo samt Lyst.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Klarna utmanar jättar som Paypal. Nu håvar det svenska betalbolaget in den brittiska startupen Lyst till kundlistan.

Det svenska betalbolaget Klarnas största marknader är i dagsläget Skandinavien och Tyskland, där Klarna klev in i och med uppköpet av konkurrenten Sofort.

När Klarna nu försöker att ta ett grepp om den stora amerikanska marknaden utmanar man bland andra jätten Paypal. 

Det skarpaste vapnet är Klarna checkout, KCO, som låter e-handlare ha en integrerad betallösning där Klarna står för kreditrisken. Sedan tidigare samarbetar Klarna med internationella e-handelsaktörer som Wish, Overstock.com, Shoes.com och Asos.

Nu lägger Klarna även till Lyst, en brittisk startup för mobilt mode, till kundlistan. 

Enligt e-handelsexperten Sucharita Mulpuru-Kodali visar det att Klarnas varumärke i Europa är starkare än konkurrenter som Paypals dito. 

”Det är en signal om att Paypal har det tuffare i Europa än i USA”, säger hon till Reuters

Enligt Reuters har Klarna i dagsläget en marknadsandel på 10 procent i Europa. 

”Klarna konkurrerar med ett par väldigt stora företag. Givet de alternativ som Lyst hade är Klarna ett intressant val”, säger Nikki Baird, partner på Retail systems research till Reuters. 

Lyst har den största andelen av sina affärer via mobiler och surfplattor. Bolagets vd och medgrundare Chris Morton hoppas att Klarna ska kunna göra köpupplevelsen rakare och enklare. 

Lyst grundades 2010 och fungerar som ett digitalt nav där modemärken, designers och affärer samlas.

Tjänsten, som finns som en app, ska erbjuda en skräddarsydd digital shoppingupplevelse för användarna baserat på tidigare beteende. Appen fungerar även som ett prisjämförelseverktyg för modekläder. I skrivande stund har Lyst, enligt egen uppgift 9.000 designers och över 2.000 affärer anslutna till sin tjänst.

Läs mer