Sök

Tog in 50 miljoner till sin startup – här är Fredrika Gullfots bästa tips

Breakits Stefan Lundell med Fredrika Gullfot Foto: Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

“Var en pain-in-the-ass-bitch” – det var ord och inga visor när Fredrika Gullfot från foodtechbolaget Simris alg tipsar hur kvinnliga entreprenörer ska ta sin plats i den mansdominerande techvärlden.

Vid lunchtid på tisdagen var det Fredrika Gullfots tur att bli intervjuad av Breakits Stefan Lundell under slogan “Digitala tänkare”. Entreprenören bakom foodtechbolaget Simris alg, som vill bromsa in utfiskningen och byta fiskolja mot algolja i livsmedel.

Vi har tidigare kunnat berätta om Fredrika Gullfots entreprenörshistoria här på Breakit och så sent som i våras lyckades Fredrika Gullfot ta in 50 miljoner kronor via nyemission till sitt bolag, som numera är börsnoterat på First North.

Att ta in den typen av riskkapital som kvinna hör däremot inte till vanligheterna, enligt Breakits granskning – som visar att endast 2,8 procent av riskkapitalet hittills i år gått till bolag med minst en kvinna i grundargruppen.

När Fredrika Gullfot får frågan om hon har några tips till de kvinnliga techentreprenörer säger hon:

“Det är bara att jobba, jobba och jobba. Lägg ner oerhört mycket tid på att ha en sjukt bra affärsidé och lär dig förklara hur den funkar.”

Samtidigt tror Fredrika Gullfot att det finns en osäkerhet hos kvinnan som inte är lika vanligt hos mannen.

“Hos en kvinna finns en osäkerhet och ger upp efter att man kanske har fått ett nej. Medan män är självgoda och kör på. Kvinnor måste vara mer den där pain-in-the-ass-bitchen och vara lika självgod som mannen”, säger hon och fortsätter:

“Kvinnor är mer vana att bli uppbjudna, man vill vara duktig. Mitt råd är bjud upp i stället!”

Under intervjun berättar Fredrika Gullfot också om de närmaste fem åren och att hon förmodligen kommer vara kvar i Simris alg, men var tveksam om bolaget kommer att vara ett miljardbolag då.

“Det är svårt att säga, inte omöjligt, men inget vi siktar på. De närmaste fem åren kommer att handla om att presentera varorna. Så länge jag gör nytta kommer jag att vara kvar i bolaget”, säger Fredrika Gullfot.

Se hela intervjun i videoformat nedan!

 

Läs mer