Nu bekräftar Google i en bloggpost att bolagets nya så kallade “mobilvänliga” algoritm har börjat rullas ut i sökjättens system.
Bolaget bekräftar också att uppdateringen inte kommer påverka alla typer av sökningar. I bloggposten slås fast att:
# Endast sökningar via mobila enheter ingår.
# Förändringen påverkar sökningar på alla språk globalt.
# Individuella sidor påverkas, inte hela sajter.
Även om det handlar om en stor förändring, inte minst för e-handlarna, poängterar Google att relevant innehåll fortfarande kommer att ge en hög ranking i sökresultatet också i mobilen.
“Även om en sida inte är mobilvänlig men har högkvalitativt innehåll kan den rankas högt”, skriver Google.
Sökjätten skriver att det kan dröja “ungefär en vecka” innan förändringen i algoritmen får genomslag på alla mobilsajter.
Google rekommenderar alla berörda att testa sin sajt i det speciella verktyg som tagits fram. Där går det att få svart på vitt om sajten är mobilvänlig eller inte.
Långt ifrån alla svenska e-handare har anpassat sina sajter för mobilen. Statistik som branschsajten ehandel.se publicerade på tisdagen visade att bara 123 av de 300 största e-handlarna mobilanpassat sig.