Sök

News55 gasar - tar över Seniorevent och gör nyemission

Nyheter55Seniorevent

Foto: Terrell Woods/Flickr

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Veteranernas nyhetssajt får nytt intäktsben.

News55 är nyhetssajten som vänder sig till personer som är 55 år och uppåt. Sedan starten för ett år sedan har sajten byggt upp en läsarskara på en bra bit över 100.000 unika besökare i veckan.

Nu stärker nyhetssajten sitt digitala erbjudande med events genom köpa upp bolaget Seniorevents verksamhet, som anordnar olika evenemang för äldre.

"Vi inledde vårt samarbete med Seniorevent under ett event i våras och vi är oerhört imponerade över den verksamheten som Dejan Smiljanic har byggt upp på kort tid. Vi upptäckte också genast att våra verksamheter kompletterar varandra perfekt på många plan", säger Artur Ringart, medgrundare av News55 i en kommentar.

Någon köpeskilling avslöjas inte men i och med affären blir Seniorevents grundare Dejan Smiljanic en av News55:s större ägare. Köpesumman betalas ut till två tredjedelar i News55-aktier och till en tredjedel i kontanter.

Dejan Smiljanic kommer att fortsätta att arbeta med Seniorevents verksamhet.

“Det känns jättebra, vi är väldigt tacksamma och ödmjuka för allt. Affären innebär nu att vi har fler plattformar. Vi kommer att kunna nå ut till flera”, säger Dejan Smiljanic.

Seniorevent startade i oktober 2014 och har redan ett omfattande samarbete med pensionärsorganisationer och företag. Enligt Dejan Smiljanic, hade bolaget en omsättning på 5 miljoner kronor 2015 och budgeterar för en omsättning på 7 miljoner kronor för det här året.

I ett textmeddelande till Breakit skriver Fredrik Lundberg, vd och medgrundare i News55, att nyhetssajten planerar att ta in 5 miljoner kronor i en nyemission. Pengar som ska täcka kostnaderna för uppköpet, men också för att kunna expandera bolaget.

“Äntligen får vi förverkliga den idé som funnits med sedan start – att utöka vår digitala verksamhet med en fungerande event-organisatkion och därmed skapa fler intressanta evenemang och attraktiva produkter för vår målgrupp”, kommenterar Fredrik Lundberg.

Läs mer