Sök

Facebook gör om nyhetsfeeden – här är reaktionerna på nyheten

Meta

Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg. FOTO: Mark Lennihan, Eric Risberg, AP.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Facebook skruvar om sin nyhetsfeed för att ge dig mer från vänner och familj. Här är konsekvenserna för medier och varumärken.

Facebooks makt över nätverkets 1,6 miljarder användare har under de senaste månaderna debatterats världen över. 

Bakgrunden är uppgifter från Gizmodo, som gjorde gällande att Facebook rutinmässigt riggade sin sektion där heta nyheter presenteras (en funktion som inte finns i Sverige).

Enligt Gizmodo gjorde ”nyhetskuratorer” på Facebook aktiva bedömningar – och prioriterade ned nyheter som kunde intressera USA:s högerväljare. 

Parallellt har internationella och svenska mediehus vittnat om att deras räckvidd på Facebook gått ned under våren. Det är ett hårt slag mot mediernas annonsaffär, och kopplas av många samman med att Facebook vill övertyga medierna om att publicera sitt material direkt på Facebook. 

I går gjorde Facebook ett stort utspel, med målet att förklara vad som egentligen styr algoritmen som ligger bakom vad du och jag ser i vår feed på Facebook varje dag. 

Facebook presenterar även stora förändringar, som kommer att påverka medier och företags räckvidd. 

”Vi tillkännager i dag en uppdatering av vår nyhetsfeed som hjälper dig att se mer inlägg från dina vänner och din familj”, skriver Facebook.

Det låter onekligen trevligt. Baksidan av myntet för varumärken och mediebolag är dock uppenbar. Utrymmet på Facebooks "förstasida" är begränsat. 

Mer personligt material innebär sannolikt att kommersiella aktörer prioriteras ned.

”Vi förutser att denna uppdatering kan orsaka att räckvidd och trafik minskar för vissa sidor. Effekten för din sidas distribution, och andra mätetal, kan variera beroende på sammansättningen av din publik”, skriver Facebook och fortsätter: 

”Om mycket av din trafik kommer från att folk delar ditt innehåll och deras vänner kommenterar och gillar det kommer det bli en mindre effekt än om majoriteten av din trafik kommer direkt från uppdateringar på din sida”.  

Hur ska detta tolkas?

En tolkning är att det är slut med gratistrafik. Om publicister och varumärken vill få lika mycket trafik från Facebook som de tidigare haft så får de betala sig till detta via sponsrade inlägg.

Här listar Breakit några av reaktionerna på nyheten. 

ÖKAD ÖPPENHET?

I Sverige valde Facebook ut journalisten Emanuel Karlsten (transparens: han skriver även krönikor för Breakit) för att kommunicera förändringen. Karlsten driver offentligt tesen att medierna bör anpassa sig till Facebook, istället för att gnälla över att Facebook premierar en viss typ av innehåll. Han kallar nu Facebooks utspel för ”ett första steg in i öppenheten”.

NYA PÅTRYCKNINGAR?

Med instant articles, live-video och video vill Facebook få medier att lägga sitt material på plattformen i sin helhet. Gårdagens uppdatering kan tolkas som ytterligare ett led i det.

”I en tid då relationen mellan publicister och Facebook redan är spänd kommer sannolikt varje förändring fördjupa oron. Facebooks drag är ännu en påminnelse om att publicisterna inte har direktkontakt med deras publik på sociala plattformar”, skriver New York Times

MER FILTERBUBBLOR?

Lika barn leka bäst, heter det. Det är sant även på Facebook. 

”Vårt mål är att leverera den typen av historier som vi har fått feedback på att en individ vill se mest”, skriver Facebook om uppdateringen. 

Konkret innebär det att Facebook kommer att servera dig innehåll som bekräftar din världsbild, baserat på hur du historiskt har betett dig på plattformen.

Washington Post och Wired skriver intressant om varför det är ett problem. 

HOTET FRÅN ANDRA?

Du minns nog själv hur kul det var att lägga upp bilder på din lunch, din härliga romantiska middag – eller dina söta barn på Facebook. Nu har många av oss slutat med det, vilket är ett stort problem för Facebook.  

Instagram seglade upp som en ny renare utmanare för den typen av innehåll. Då köpte Facebook upp Instagram. Nu sväljer utmanare som Snapchat en stor del av den unga publiken.  

I stort sett alla tidigare communities har förr eller senare dött på grund av att användarna tröttnar och drar någon annanstans. Marketingland spekulerar i att Facebook nu pressas till att ta ett fastare grepp om vårt personliga liv.

”Om folk inte kan lita på att Facebook håller dem uppdaterade med vänner och familj kanske de hittar en annan plattform att lita på. Kanske är den andra plattformen Snapchat”, skriver tidningen

Läs mer