Sök

E-handelsveteraner startar mediekoncern – köper två bolag

WellstreetPerfectlyLGB Female

Sïmon Saneback och Mikael Wintzell. Foto: Annika Falkuggla.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Nylanserade House of profiles köper influenceragenturen Perfectly och e-sportbolaget LGB Female.

Bakom den nya mediekoncernen House of profiles ligger riskkapitalbolaget Wellstreet och säljbolaget Hybris empire.

Syftet är att samla olika bolag inom så kallad 'influencermarknadsföring' under ett tak. För den som aldrig hört ordet så innebär det i korthet att företag använder sig av en sociala medier-profil för att kommunicera ut sitt budskap.

“Vi har sett ett ökande behov av den här typen av marknadsföring i våra portföljbolag. När vi tittade närmare på behoven och utbudet så föddes visionen om att skapa något som vi tror är framtiden och som vi verkligen skulle vilja använda oss av själva om vi satt på köparsidan”, säger Sïmon Saneback, tillförordnad koncernchef för House of profiles.

Han är serieentreprenör och e-handelsrådgivare för bolag som Postnord och Klarna. Wellstreet driver han tillsammans med e-handelsveteranen Mikael Wintzell, tidigare kommersiell chef på Klarna. Nyligen har bolaget investerat i bland annat adtechbolaget Danads och shoppingappen Reve. 

De två första bolagen som House of profiles förvärvar är det sociala nätverket Perfectly som vi nyligen berättade om samt e-sportbolaget LGB Female. Köpesumman är hemlig men båda bolagen har nyligen lanserats så sannolikt rör det sig inte om några gigantiska summor direkt. 

Läs mer