Breakit - Bo Mattsson: "Här är metoderna för att kortsiktigt skapa pengar"
Bo Mattsson. Foto: Sara Lindh.

Bo Mattsson: "Här är metoderna för att kortsiktigt skapa pengar"

Bo Mattsson
Bo Mattsson
28 jun 2016, kl 18:23

Breakits krönikör Bo Mattsson skriver om utmaningarna med att växa så fort som möjligt och samtidigt se till att det finns pengar i kassan.

Bo Mattsson
Bo Mattsson
28 jun 2016, kl 18:23

När Eva kom över mot mitt bord, visste jag att klockan var slagen. “Du, jag tror inte att vi på onsdag kommer att ha pengar till lönerna på torsdag. Kund “X” har inte betalat trots alla löften om motsatsen och jag tror inte de kommer att göra det innan onsdag”, var hennes något lakoniska konstaterande.

Det var vår 2007 och återigen var vi på Cint i en situation där vårt fantastiska ‘cash management’ hade fallerat. Det vill säga min (o)förmåga att dels försöka växa så fort som möjligt överallt och dels försöka se till att vi hade pengar på kontot.

Inget unikt i det, det är något som de flesta startups brottas med. Svårigheten ligger naturligtvis i att kunder inte alltid beter sig som de bör.

Det något märkliga är att ju mindre beroende betalaren är av själva betalningen, desto större sannolikhet att de antingen slarvar eller helt sonika ger blanka fan i att betala i tid. Dit räknas de flesta större företag, organisationer samt offentliga verksamheter. De tycks tro att pengar alltid finns och sålunda är det också svårt att förstå att andra är beroende av att just DE betalar. I tid.

Det här fick naturligtvis till följd att vi själva av och till blev en dålig betalare, eftersom man som liten firma tvingas prioritera mellan anställda och leverantörer. I Sverige är det ju dessutom som så att man först och främst betalar staten det man eventuellt är skyldig att betala.

Cash är verkligen king, och du måste titta på kontona – helst varje dag. När cashen är finito, så önskar du att du vore någon annanstans. Så, logga in på banken, se rörelserna och läs dina in- och utgående fakturor varje dag. Åtminstone så länge du är liten. Du ska känna i magen hur mycket pengar du har att röra dig med. Idag, imorgon och om fyra veckor.

Jag tror att alternativen som står till buds för att kortsiktigt skapa pengar, hamnar i tre olika kategorier:

1. De som inte är helt ok, kanske inte ens helt lagliga och som bara tas till när inga andra alternativ finns.

2. De som skapar lite brus och i värsta fall en aning ovänskap.

3. De som är helt ok, men som kan vara lite dyra.

Regel numero uno när man ska hålla cashen uppe, är kommunikation med stort K. Oavsett vad du vill göra, så måste du tala om vad du avser att göra, varför du gör det, och när motparten kan tänkas få sina pengar.

Här är några alternativ 1-varianter som jag själv använt med blandad framgång:


# Muntligen komma överens med anställda om att de får betalt när du får betalt från kund.

Samla alla anställda, ta av dig byxorna (på riktigt) och visa att det är krisigt till följd av att en kund eller flera har gett tusan i att betala. Att dröja längre än 3-4 dagar med löneutbetalningen är dock inte tillrådligt.

# Låna ut egna pengar för att kortsiktigt täcka lönerna.

Det här gjorde jag så till den grad att jag tappade räkningen på lånen. En riktig loser-strategi eftersom ingen kommer att förstå när du fem år senare vill ha dina lån återbetalda, några av vilka du dessutom kanske inte kan hitta i bolagets balansräkning (och då är du körd). Ta ut vettig ränta på lånet är inte heller att tänka på. Skatteverket kommer att anse att du vill tjäna en massa ränta på det, varför du straffbeskattas.

# Låna av kompisar eller snälla Farbrorn.

Gör aldrig det.

Alternativ 2-varianter
 

# Förlängda betalningstider

Eftersom du har haft en sådan koll på cashen långt innan behovet uppstår, så väljer du att förlänga betalningstiderna till vissa utvalda kreditorer. Så länge de känner sig informerade och upplever dig som ärlig, så blir det aldrig surt. Det brukar sägas att man alltid ska betala hyran i tid, men din fastighetsägare är inte dummare än att hen inser att det är enklare att hjälpa dig kortsiktigt, än att kräva dig på betalning omedelbums.

# Be bästa kunden betala för nästa månad

Det gäller oavsett om de har tänkt använda den eller inte. Slå av 5 procent på priset för att ge dem en anledning som de kan använda internt när de förklarar varför de har gjort det. I grunden blir det här ett kortsiktigt lån (och det så du bokför det).

Alternativ 3-varianter:


# Prata med de 5-6 största kunderna

Diskutera igenom hur mycket de kommer att köpa för nästa tolvmånadersperiod. Be dem förbetala, mot en rejäl rabatt (uppemot 15 procent) och mot tydlig avräkning. Se till att de inte kan kräva tillbaka pengarna.

# Höj priserna

Har du en komplicerad affärsmodell så finns det utrymme att skruva på saker och ting, se bara till att du är transparent - folk är i allmänhet mindre korkade än man ibland har anledning att misstänka.

# Sälj eller återbelåna fakturorna.

Är dyrt och skapar administration men jag anser samtidigt att det är bra. Se till att hitta en leverantör som duger något till. Vi gick igenom 5-6 olika innan vi landade i någon som hade en modern plattform, låga priser och som täckte större delen av världens marknader.

# Prata med banken om checken.

Vi hade en 50 procentig tillväxt, en omsättning på typ 150 miljoner och Danske Bank vägrade fortfarande höja checkkrediten (från 1.5 till 3 miljoner). SEB behövde 12 månader på sig för att våga acceptera oss som kund. Vad är det för fel på dagens banker? 

Avslutningsvis. Vad du än gör, gör inget rörande löner om du inte vet att du kommer att kunna återbetala dem. Lön ska inte riskas, det är människors inkomst du håller på med och det ställer höga moraliska krav på dig. Du har per definition mycket bättre insyn än dina anställda och av den anledningen så har de inte mycket annat att gå på än det du säger.

I nästa stycke tänkte jag titta på riskfinansiering (änglar, vc:s, venture-lån och vilka avtalsstrukturer som är acceptabla under vilka premisser). Ha det bra tills dess! 

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar