Breakit - Himynameis sågar Facebooks annonsregler: "Kartellbildning"

Himynameis sågar Facebooks annonsregler: "Kartellbildning"

Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
11 jul 2016, kl 09:28

Olle Morin på nystartade Himynameis är kritisk mot Facebooks regler om att inte släppa in nya annonsörer inom dejting. "De särbehandlar de större dejtingapparna”, säger han.

Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
11 jul 2016, kl 09:28

I maj startades dejtingappen “Himynameis”, som är ungefär som Tinder fast med korta videoklipp i stället för stillbilder. När delägaren Olle Morin ville annonsera på Facebook och Instagram blev det ett tvärt nej. Annonsen uppfyllde inte plattformens regler.

“Det förefaller som att Facebook sedan två år tillbaka helt har stängt dörrarna för nya aktörer som vill annonsera och på så sätt gynnas de som redan är godkända. Man kan nog säga att de särbehandlar de större dejtingsajterna”, säger Olle Morin.

Entreprenören berättar vidare att för cirka tre år sedan, när han jobbade med den svenska dejtingsajten Mazily, kunde alla dejtingtjänster annonsera som vilket annat företag som helst.

“Men denna typ av annonser gav tyvärr upphov till mycket missnöje bland Facebooks användare då många företag var oseriösa. Facebook beslutade då att strama åt annonseringsreglerna för dejtingsajterna, vilket jag kan förstå”, säger Olle Morin.

De åtstramade reglerna ledde till att alla aktörer utan förvarning blev avstängda från plattformen i över två månader.

“Vi på Mazily fick då efter två månader åter tillstånd att annonsera, men det blev ett oplanerat avbrott i vårt inflöde och påverkade vår omsättning rejält", säger Olle Morin.

I dag får Mazily fortfarande annonsera, medan Olle Morins dejtingstartup får kalla handen. Svaret han får är att Facebook för tillfället inte tar emot några annonsansökningar.  

“De ger heller inga indikationer på när de ska öppna dörren igen. Efter att Facebook släppt in de första och största annonsörerna verkar de helt ha stängt dörren för nya dejtingannonsörer. För oss är detta ett stort problem eftersom det blir svårare att nå ut till flera potentiella kunder”, säger han.

Olle Morin har flera gånger påpekat problemet för Facebook, men får inget svar. Nu har han vänt sig till Konkurrensverket för att få hjälp.

“Det jag vill betona är att Facebooks agerande bryter mot EU:s regelverk kring fri konkurrens och att detta kan ses som en kartellbildning där små eller nya aktörer missgynnas till fördel för de etablerade och stora dejtingtjänsterna som Facebook håller under vingarna", säger Olle Morin.

Breakit har sökt Facebook som avböjer att kommentera.

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel