Sök

Spotify sägs utmana Apple med satsning på strömning av poddar

Spotifypodcast

Foto: Johan Gunseus / TT/ Claudio Bresciani / TT

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Apple har genom köpet av Beats på allvar gett sig in på musikstreamingmarknaden. Nu svarar Spotify genom att satsa på podcasts, en marknad som Apple länge dominerat.

Spotify har nästan bara musik på sin tjänst, men det finns också annan audio på tjänsten om till exempel språklektioner. Nu vill företaget, enligt Bloomberg, göra det enklare att lägga till podcasts. Det ska också gå att se videomaterial som hör ihop med poddarna via Toggle.

En hel del poddar finns redan på Spotify. Men i och med att det ofta dröjer flera dagar innan nya avsnitt dyker upp på plattformen har Spotify haft svårt att etablera sig som standardplattform för poddar.

Det finns flera fördelar för Spotify med att bredda sitt utbud till poddar. Dels skulle Spotify bli mindre beroende av de stora skivbolag som försöker tvinga igenom förändringar i musikströmning för att öka sina vinster.

Dels är potentialen för att hitta nya användare genom poddar stor. Bara i USA lyssnar nästan 50 miljoner människor på poddar varje dag.

Att lansera en poddfunktion i Spotify skulle också vara en direkt utmaning till Apple som med appen Podcaster dominerar marknaden på det egna operativsystemet Ios.

De första misstankarna om nya funktioner på Spotify började i november när Techcrunch kom över planer på en ny Spotify-app i utvecklingsstadiet. På appen fanns både en funktion för podcasts och nu bekräftar källor enligt Bloomberg att diskussionerna om tillägg av poddar ska ha pågått i flera månader. Men än så länge finns varken färdig lanseringsplan eller releasedatum.

Läs mer