Sök

Apple utmanar Facebook i det heta meddelande-segmentet

AppleMeta

Apple presenterade nyheter på utvecklarkonferensen i går kväll. Foto: AP Photo/Tony Avelar

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Apple pumpar upp sin meddelande-tjänst med största uppdateringen på flera år.

Apple pressas just nu av vikande försäljning av Ipads och Iphones. Medier världen över stod som vanligt beredda att rapportera varje liten detalj från Apples utvecklar-konferens som hölls i går kväll, svensk tid. 

En rad uppdateringar gällande mjukvaran till Mac, Iphone och Ipad presenterades, men inga nya produkter. Däremot avslöjades ett drag som hintar om större ambitioner i det heta meddelande-segmentet.

Facebook, som 2014 köpte upp den snabbväxande konkurrenten Whatsapp för 123 miljarder kronor har inlett en stor offensiv för att knoppa av meddelande-tjänsten messenger.

För två år sedan bröts den ur Facebooks huvud-app, och nyligen rapporterade internationella medier att Facebook stänger möjligheten att chatta via messenger direkt i Facebook.

Med 900 miljoner aktiva användare per månad har Facebook tagit ett rejält grepp om vårt chattande med messenger.

Nu vill Apple – vars Imessage-tjänst som är integrerad i Iphones sms-funktion – av allt att döma inleda en motoffensiv. 

Under gårdagens utvecklarkonferens avslöjades en massiv omgörning, som syftar till att göra den idag tämligen basala meddelande-tjänsten till en vassare konkurrent. 

Här är huvuddragen:

• Imessage öppnas för externa utvecklare. Det görs via en ”app-låda” i Imessage, där användarna ska kunna interagera med sina vänner via andra appar. 

• Uppdateringen innebär också att man ska kunna skicka länkar med exempelvis video och musik som spelas upp direkt i meddelande-tjänsten. 

• Imessage inför ”Emojification”. Via textigenkänning ska Imessage automatiskt ge förslag på emojis som med ett knapptryck kan ersätta ett ord i ditt meddelande. 

• Möjligheten att uttrycka sig via ”fullskärms-effekter” införs. Exempelvis kan du låta ett sprakande fyrverkeri ta över skärmen, bakom själva konversationen. 

En annan nyhet som kan få effekt för e-handeln var att Apples digitala plånbok, Apple Pay, utökas till att även fungera fungera direkt på webben via det nya operativsystemet Mac OS Sierra som rullas ut till Mac-datorer. 

Här kan du se en förhandstitt på hur Apples meddelande-tjänst kommer att se ut.

Läs mer