Sök

Friendo vill göra det lättare att bjuda ut kompisarna på en öl

FriendoVeckans Break?

Friendo-teamet f.v: Mikael Johansson, Viktor Gällström, Danijel Kljakic, Joachim Widd, Karl-Johan Drougge. Foto: Matilda Kjell.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Friendos app ska lösa problemet med att hitta ett datum som passar för alla.

Varje vecka presenterar vi ett nytt bolag i vår helgserie “Veckans Break?”. Den här veckan har vi pratat med Viktor Gällström, en av grundarna bakom eventappen Friendo.

Han och medgrundarna Mikael Johansson och Joachim Widd har skapat en app som ska förenkla processen med att bjuda in människor till olika typer av evenemang.

“Det ska vara en kanal för att nå ut lätt. Man kan bjuda in folk via mejl, sms, sociala medier eller direkt i appen. Den som svarar behöver inte ha appen utan kan svara direkt på vår hemsida”, säger Viktor Gällström, vd och medgrundare på Friendo.

Tanken är alltså inte att ersätta den klassiska kalenderappen. Viktor Gällström kallar det istället för ett “bjuda in och organisera upp-verktyg”. I appen kan arrangören även lägga upp flera olika tidsförslag så att gästerna kan rösta på det som passar bäst.

I mars avslutade bolaget Springfields inkubatorprogram och sitter fortfarande kvar på samma ställe. Efter investeringen på en halv miljon kronor från Springfield och ungefär samma summa i lån från Almi har bolaget plockat in två utvecklare utöver de tre grundarna.

Själva appen är ute i öppen beta, både på IOS och Android. Hittils finns dock bara konsumentversionen. Framåt kommer bolaget även att jobba på att ta fram en företagsversion av appen.

“Vi har redan väckt stort intresse bland privatpersoner men vi hör även folk som säger att de vill ha Friendo på sin arbetsplats också. En användare berättade att de idag sitter med pappersark och långa sms- och mejllistor när de ska bjuda in till olika event på jobbet. Det är den typen av feedback som har gjort att vi nu har börjat fokusera mer på företagsmarknaden”, säger Viktor Gällström.

Han menar att det finns större potential att växa ekonomiskt inom företagsvärlden.

“På konsumentmarknaden är det ett rent volymspel. Där tänker vi oss att vi i framtiden kan tjäna pengar genom att tipsa användarna om olika sponsrade event i appen. Men att tjäna pengar på freemium-modeller där väldigt få konverterer är en rätt hajpad modell. Det är jättemånga som säger att de ska göra just det, vilket är otroligt svårt. Med företagsversionen kommer vi istället att satsa på en ren prenumerationsmodell”, säger Viktor Gällström.

Utöver Springfield, som äger en mindre andel av bolaget, har alla fem medarbetarna aktier i bolaget.

Vad är målet för 2016?
“Nu fortsätter vi växa på privatmarknaden men kommer samtidigt att jobba med att förfina affärsmodellen för företagsmarknaden.”

Läs mer