Sök

Fredrik Ampler klipper till med bokningstjänsten Wavy för frisörer

Fredrik Ampler, vd för Wavy. Foto: Sara Lindh.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Allt började med att Fredrik Ampler tyckte det var krångligt att boka tid hos frisören. Nu är Wavy redo att ta sin bokningstjänst till hårsalonger i Europa.

Efter att Fredrik Ampler klippt sig bad han att få titta på frisörens bokningssystem. Han beskriver att han blev både ”ledsen och arg” när han såg hur användarovänligt det var. 

”Svårjobbat, knöligt och omständigt för frisören på salongen och ingen bra upplevelse för mig som konsument”, konstaterar han och drar handen genom sitt vågiga hår. 

Efter det besöket började Fredrik Ampler boka klipptider hos Visbys alla frisörer. Han betalade men klippte sig aldrig, utan ville bara få till så många djupintervjuer som möjligt. Det visade sig att det fanns ett behov av att hålla reda på bokningar och kommunicera med kunderna på ett enklare vis. 

2014 bildade Fredrik Ampler bolaget Wavy ihop med Miriam Nilsson och Robin Jakobsson. 

”Vi släppte vår första alfaversion av tjänsten som vi installerade på två salonger i Visby i augusti 2015. Det är en typisk saas-tjänst (mjukvarutjänst reds anm) som man betalar en avgift för varje månad”, säger Fredrik Ampler som är vd för bolaget. 

Hans dialekt avslöjar att han kommer från västsverige, närmare bestämt Göteborg. Där har han dock inte bott på länge. Efter sju år i Stockholm tröttnade han på de långa pendlingstiderna och flyttade med sin fru till Gotland 2007.

Fredrik Ampler har en bakgrund som UX-designer och var innan han startade Wavy designchef på Svenska spel.

”De var generösa och gav mig ett års tjänstledigt, då har man fallskärmen med sig om det inte skulle funka. Jag gjorde också det klassiska att jobba deltid först, och hade en dag i veckan då jag ägnade mig åt Wavy”. 

  

I dag har personalstyrkan växt till åtta. Region invest på Gotland gick förra sommaren in med 3 miljoner kronor i Wavy och tjänsten används hittills av ett tiotal frisörsalonger, både i Visby och på fastlandet. Nu söker bolaget ytterligare kapital för att kunna lägga krut på marknad och sälj.

”75 procent av alla salonger i Sverige och ännu fler i Europa saknar en bokningstjänst. Det är en traditionell bransch som inte har digitaliserats ännu”, säger Fredrik Ampler.

De större salongerna och kedjorna har ofta en bokningstjänst som ingår i deras kassaekonomi-tjänst. Bokadirekt är kanske den mest uppenbara konkurrent som Wavy tävlar mot på den svenska marknaden.

”Men de är mest inriktade mot massörer. Jag tycker att vi skiljer oss från dem genom att ha byggt en modern och lättanvänd tjänst som enbart riktar sig mot frisörer. Vi har också en enkel prissättning där allting ingår, även sms, som alla andra tar betalt per styck för”, säger Fredrik Ampler.

En stor utmaning är att få frisörerna att inse att tjänsten finns – och att de behöver den. Många är vana vid pappret och pennan och tycker att det funkar. 

”Det är helt klart en utmaning och därför vi nu måste lägga pengar på marknadsexpansion för att få ett stort antal referenskunder. Målet är att vi ska bli den dominerande bokningstjänsten i Europa, vi bygger inte en tjänst bara för svenska frisörer”, säger Fredrik Ampler. 

Läs mer