Boka en taxiresa, hoppa in i bilen – och pitcha din affärsidé för affärsänglar och investerare under 7 minuter. Så lyder Ubers senaste PR-drag i kampen om de svenska och europeiska taxikunderna.
Satsningen, som nu rullas ut i totalt 21 länder, kallas för Uber Pitch och görs tillsammans med riskkapitalbolaget EQT Ventures.
Enligt bolaget är syftet att hjälpa entreprenörer i form av mentorskap och coachning från bland annat Uber-grundaren själv, Travis Kalanick.
"Vi arbetar och lever i samma städer som våra resenärer och vet att det finns en fantastisk entreprenörsanda i Europa. Som innovatör ska du aldrig behöva vara rädd för att sälja in din idé – du behöver bara prata med någon som är beredd att lyssna på vad du gör. Vi hoppas att UberPITCH ska skapa några unika möjligheter", säger Travis Kalanick, VD för Uber i en kommentar.
Svenska entreprenörer kommer att kunna pitcha sina idéer i Stockholm, Göteborg och Malmö den 30:e och 31:a maj. De bästa idéerna i Europa belönas med en resa till Berlin, där ett möte med Travis Kalanick väntar.