Sök

Vill bygga nästa techsuccé – men pressen på Niklas Agevik är stor

Instabridge

Niklas Agevik, vd och grundare Instabridge.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Miljontals användare, miljoner i riskapital – men tusentals mil från sina viktigaste marknader. Niklas Agevik är entreprenören som vill ge världen internet. Men vägen dit är både lång, kurvig och fylld av press.

”Har sett intervjuerna men tackar nej.”

Niklas Ageviks svar på mitt mejl är kort och rakt, snudd på otrevligt. Men det är framför allt oväntat. Den stora majoriteten av entreprenörerna som får frågan om de vill porträtteras på Breakit tackar ja direkt. De flesta gillar att prata om sig själva, sina drömmar och sina ögonstenar – bolagen.

Jag svarar honom nyfiket med en ny fråga: Varför?

Svaret som kommer är enradigt. 

”Tycker helt enkelt inte jag har så mycket att bidra med.”

Den här gången är svaret oväntat eftersom han har helt fel.

Den 37-årige Niklas Agevik har grundat och driver startupen Instabridge. Bolaget har utvecklat en app som kopplar ihop mobiltelefoner med wifi-nätverk i dess närhet, vilket i praktiken innebär att du slipper knappa in nya lösenord varje gång du exempelvis kliver in på ett fik och vill surfa på deras internetuppkoppling – förutsatt att någon vid ett tidigare tillfälle lagt in kaféets nätverk i appen. 

På sikt är tanken att en Instabridge-användare ska kunna traska runt i en storstad var som helst i världen och konstant vara uppkopplad mot internet via mängder av olika wifi-nätverk.

För dig som promenerar omkring på Stockholms gator med en stor surfpott och en stark 4G-uppkoppling i mobilen låter detta kanske som en hyfsat meningslös app. Och på sätt och vis är den det – för dig. Men i länder som Brasilien, Mexiko, Indien och Filippinerna, där Instabridge har över två miljoner användare, är situationen radikalt annorlunda.

”I utvecklingsländer är människor helt beroende av wifi. I Sverige är det väldigt svårt att sätta sig in i deras situation, men tänk att du promenerar runt i en stad utan din mobildata och manuellt tvingas koppla upp dig mot olika wifi-nätverk. Så ser det ut varje dag för dem”, säger Niklas Agevik.

Vi sitter vid ett konferensbord på Instabridges kontor i centrala Stockholm. Trots Niklas Ageviks motvilja att ställa upp på intervjun gav han till slut med sig. 

”Jag vet inte, vi har såklart kommit jättelångt, men vi är ju inte ett Spotify än. Jag tänker att en helgintervju, då ska man ha lyckats liksom.”

Det var en blygsam inställning?
”Som sagt, jag tycker att vi har kommit långt. Men det är en lång resa kvar.”

Instabridge är ett bolag som har förändrats en hel del under dess fyra år långa existens. När Niklas Agevik bestämde sig för att hoppa av sitt välbetalda jobb på amerikanska betaltjänsten Payfone var idén att starta ett bolag som skulle göra det möjligt för vänner att dela internetuppkopplingar mellan varandra via Facebook.

Ett projekt som blev relativt kortlivat.

”Vi noterade att användarna började lägga till restauranger och kaféer snarare än vänner. Så då bestämde vi oss för att gå från att försöka dela internet mellan vänner till att ge internet till studenter i Europa”, säger han.

Det dröjde inte länge förrän idén förändrades igen.

"Appen tog fart i Brasilien, och det hände av sig självt. När vi såg responsen från användarna där och vilken skillnad vi gjorde i deras liv bestämde vi oss för att fokusera mer på utvecklingsländer istället för studenter”.

Hur svårt var det beslutet - att skrota ursprungsidén och gå över till en annan?
”Det var jättesvårt. Att gå till vänner, släkt och styrelse och säga: Jag hade fel, men nu ska vi göra det här istället. Det är faktiskt en otroligt plågsam process.”

”Samtidigt kan jag tycka att folk överger bolag lite snabbt på grund av förändringar. Saker tar tid.”

Niklas Agevik påbörjade sin entreprenörsresa redan i unga år, strax efter att han avslutat gymnasiet. Tillsammans med vännen Erik Tigerholm, som även är medgrundare till Instabridge, utvecklade han ett så kallat helpdesk-system, med bland annat Försvarsmakten på kundlistan.

Det turbulenta livet som företagare tog dock på krafterna och Niklas Agevik beslutade sig efter en tid för att överge entreprenörslivet och börja studera på KTH.

”När jag var klar där fick jag jobb på Ericsson, på deras bolag IPX, som var som en startup inom Ericsson. Det var en jättespännande resa, och redan där såg jag hur viktigt wifi skulle komma att bli”, säger han.

"Sedan kom idén om Instabridge."

En faktor som som kan ha bidragt till att Niklas Agevik upplevt förändringarna av Instabridge affärsidé som plågsamma kan vara faktumet att Instabridge är en relativt välfinansierad startup. Trots att bolaget i dagsläget saknar en tydlig affärsmodell, och trots att idén förändrats under årens lopp, valde bland annat riskkapitalbolaget Creandum och Tradedoubler-grundaren Felix Hagnö att investera motsvarande 8 miljoner kronor i bolaget redan för tre år sedan.

Ytterligare 26 miljoner kronor investerades dessutom i höstas, av tungviktare som finsk-svenska Moor och brittiska Balderton.

”Vi siktade på att ta in en miljon dollar i en extremt tidig fas. Detta trots att ingen av oss hade erfarenhet av att resa pengar, ingen hade ett riktigt startup-cv och ingen av oss hade jobbat på Spotify eller något annat väldigt lyckat. Vi satte ett otroligt högt mål, men som vi till slut lyckades stänga. Men jag skulle inte rekommendera någon annan att göra så.”

Varför inte? Ni fick ändå in en rad starka namn.
”Vi träffade nog 100 investerare när vi skulle göra vår såddrunda. Vår absolut första runda misslyckades vi även med. Vi kunde inte beskriva vår vision på ett tydligt sätt, appen hade ingen traction och vi hade inga tydliga svar på frågorna. Det tog väldigt mycket tid. Men vi kämpade på utan lön, förbättrade produkten, lärde oss mer om användarna, gjorde ett nytt försök igen och träffade rätt.”

Men du menar att pressen ökar ju större insatserna blir?
”Absolut. Ingenting blir enklare. Den pressen kommer dock inte bara från investerarna. Vi själva har ju lagt fyra år av våra liv på det här nu och vi är här för att lyckas. Vi vill att Instabridge ska bli stort på riktigt, nästa Spotify eller Facebook. Och jag kan faktiskt se hur den vägen ser ut framför mig, även om den är lång och tuff.”

”Men jag älskar trots allt mitt jobb, även om det är en otrolig press.”

Niklas Agevik tar en tugga av sin frukostmacka. Sakta men säkert har några av bolagets idag tolv anställda börjat trilla in på kontoret. 

"Vi är faktiskt bara tre stycken svenskar som jobbar här på kontoret. Resten kommer från andra länder. För mig är mångfald otroligt viktigt, både vad gäller kvinnor och män, men också olika kulturer och bakgrunder."

"Om vi bara hade haft mitt perspektiv från Bromma hade det inte blivit bra."

Instabridge satt fram till nyligen på startuphubben Sup46 kontor tillsammans med ett trettiotal andra startups. En plats som Niklas Agevik idag har tudelade känslor till.

“I början var SUP46 viktigt men när vi växte gav det inte längre samma värde. Det är så mycket brus där, och för en ny entreprenör kan det vara svårt att veta vad som är viktigt och oviktigt. Det är massa events, konferenser och priser. Sup46 är good guys, men det är en jäkla djungel".

Niklas Agevik tittar på sin smartklocka. Om en liten stund ska han och hans medarbetare låta en testanvändare prova på en ny funktion i appen, som ska göra det lättare att lägga till nya nätverk runt om i världen. Från konferensrummet kommer Niklas Agevik att följa testet via en videolänk.

Den nu vita anslagstavlan bakom Niklas Agevik kommer snart att vara fylld av gula anteckningslappar med tankar och reflektioner.

"Vi hinner köra på ett litet tag till."

Men är ambitionen rimlig, skulle du säga? Att bygga ett bolag i storlek med Facebook.
”Det kommer inte att hända imorgon, men jag är inte här för att bygga någon lite dagslända. Om vi misslyckas är det på grund av oss själva.”

Samtidigt finns det väl risker ni inte kan styra över? Att utvecklingsländerna kommer ikapp rent tekniskt.
”Ja, ny teknik kan komma, så som satelliter eller liknande. Om det händer får vi väl lägga ner. Men i alla scenario som vi ser kommer wifi vara extremt viktigt även i framtiden."

"Det är dock stenhård konkurrens. Wifi keymaster i Kina är en unicorn, om man vill använda sig av det ordet. Och de siktar på nya marknader."

Hur hur ska ni göra för att vinna mot dem då?
"Vi vinner redan. De vet hur man gör i Kina, men i andra länder, som Brasilien eller Indien, ser utmaningarna helt annorlunda ut."

Vägen till att bli en gigant som Facebook, som varje kvartal gör mångmiljardvinster, är dock fortsatt lång och avlägsen. Trots att Instabridge har två miljoner användare i dagsläget, och växer i snabb takt, har bolaget ingen omsättning att tala om. Affärsmodellen är ännu inte spikad.

”Vi vill börja omsätta pengar så snart som möjligt. Men 2 miljoner användare är lite för lite för att bygga någonting stort och lönsamt på."

Just nu tittar Instabridge framför allt på möjligheten att samarbeta med annonsnätverk, förklarar Agevik.

”Vi experimenterar fortfarande mycket, men det är en modell som känns väldigt intressant. Vi vill inte bara koppla upp användarna utan också rekommendera produkter och tjänster."

Jag hörde en intervju med dig i podcasten Startuppodden förra året. Då lät det på dig som att du ville börja ta betalt för appen?
”Den modellen har vi tänkt om på. I Brasilien specifikt använder inte speciellt många kreditkort och det är svårt att genomföra köp med mobiltelefoner där. Men det är möjligt att vi i framtiden kör någon premium-variant i andra länder.”

Stora användaravtal betyder däremot inte nödvändigtvis stora intäkter. För den som är bekant med den svenska startupsektorn finns det en rad likheter mellan Instabridge och ett annat svenskt framgångsbolag: telefonboksappen Truecaller.

Båda bolaget riktar sig mot utvecklingsländer, växer snabbt (i Truecallers fall extremt snabbt: 300.000 nya användare om dagen) – men saknar betydande intäkter.

”Det finns definitivt beröringspunkter mellan oss, och jag har fått jättemycket hjälp av grundarna Nami (Zarringhalam) och Alan (Mamedi). De är otroligt öppna och delar med sig av allting vilket jag är jättetacksam över.”

Sneglar du mycket på deras framfart?
”Jättemycket. De har nog en miljard användare om några år. Men när det kommer till affärsmodellen tycker jag inte att vi har riktigt samma utmaningar. Att få intäkter kommer vara en utmaning för Truecaller, men jag tror att Nami och Alan vet vad de vill göra. Men allt tar tid.”

En annan likhet är att båda bolagen riktar sig mot marknader som ligger tusentals mil från bolagens huvudkontor.

”Det går faktiskt bra att driva bolaget härifrån. Vi har flera community managers på plats i länderna och vi kommer inte att flytta. Men det är en jätteutmaning att ha empati och förståelse för att användarna inte har en Iphone 6 och 5G-uppkopplingar. Det är en stor utmaning för oss att ha förståelse för användarna.”

Ordet "utmaning" är ständigt återkommande när Niklas Agevik berättar om framtiden för hans Instabridge. Kanske är det därför som jag, medan vi pratar, slås av hur stora utmaningar han faktiskt står inför de kommande åren.

Utmaningarna kretsar däremot inte bara kring praktiska frågor så som kännedom om marknad och målgrupp eller hur affärsmodellen ska utvecklas. De är snararekopplade kopplade till de högt ställda mål han själv målar upp. Att bygga ett bolag större än Spotify. Eller ett bolag större än Facebook.

Jag undrar: Varför kan han inte bara nöja sig med att bygga ett halvstort och välmående bolag?

"Jag vet inte. Det är svårt att svara på. Jag förstår såklart frågan, men jag kan verkligen se hur bra Instabridge faktiskt kan bli. Då vill man realisera dess fulla potential. Det är som ens baby. Det skulle vara gigantiskt misslyckande om vi inte lyckades."

"Men sedan är jag tävlingsmänniska också."

Men ärligt talat nu. Känner du inte press och stress inför faktumet att ni inte har någon helt klar affärsmodell idag?
”Jag…”

Niklas Agevik tystnar för en stund. 

”Givetvis vill jag bygga ett stort och lönsamt bolag. Det är min och alla entreprenörers vision. Men sedan har vi en lång väg kvar för att komma dit. Och det handlar inte bara om hur vi ska ta betalt, utan det är helt andra saker. Hur snabbt vi kan skala upp vår community, hur bra vi löser användarnas problem. Det finns jättemycket kvar att göra, och affärsmodellen är en av sakerna vi tittar på. Men det är inte vårt största problem”, säger han.

”Eller nej! Skriv inte problem. Skriv utmaning.”

Läs mer