Sök

HR-tjänsten Teamtailor kliver framåt – tripplar omsättningen

Teamtailor

Erik Andersson, medgrundare Teamtailor, är glad över de nya siffrorna. Foto: Press

Sofia Honungsmåne

Sofia Honungsmåne

Reporter

Bolaget växer och har gått från 2.000 till 4.500 användare på ett år.

Teamtailor grundades av Richard Johansson, David Wennergren och Erik Andersson som även har varit med och byggt upp företag som Mynewsdesk och Skype. Vi har tidigare skrivit om att bolaget har tagit in pengar från tunga investerare som Henrik Torstensson, vd för Lifesum och Mattias Miksche, vd för Stardoll.

Det senaste året har bolaget tagit ett kliv framåt och omsatte 2,6 miljoner kronor 2015. Det kanske inte låter som någon jättesumma men är ändå det tredubbla jämfört med 2014. Antalet anställda har också ökat från sex till femton och användarantalet är nu uppe i 4.500 jämfört med 2.000, samma period förra året. 

Det är speciellt sedan årsskiftet som omsättningen tagit fart, enligt Teamtailor. Bolaget ökade då sin omsättning med 687 procent jämfört med samma period förra året. 

“Sedan vi startade Teamtailor 2013 har vi varit inriktade på just employer branding och rekrytering. Nu ser vi att det har slagit igenom stort bland företag, stora som små. Vi får nu dagligen samtal från företag som vill marknadsföra sig online och rekrytera bättre”, berättar Teamtailors medgrundare Erik Andersson.

Han var tidigare vd på Teamtailor men har sedan slutet av förra året övergått till en bredare och mer blandad, roll i bolaget. Bakgrunden till förändringen är att styrelsen anser att han behöver lägga större fokus på bland annat produktutveckling, i och med att tjänsten växer snabbt. 

Teamtailor är ingen extern marknadsplats för rekrytering utan har byggt en employer branding-plattform för att hjälpa företagen att framstå som attraktiva arbetsgivare. När det gäller Teamtailors intäkter bygger de på årsabonnemang från kunderna. Prissättningen för abonnemanget skiljer sig åt beroende på kundens storlek.

Det är framförallt sedan årsskiftet som bolaget har märkt en "enorm tillströmning av kunder".

“Det vi var ute och predikade om för två år sedan börjar folk förstå på bred front nu. Det vi har lyft fram hela tiden är att för att lyckas med din rekrytering måste du som arbetsgivare attrahera och konvertera besökare. Som arbetsgivare måste du alltså lägga mycket kraft på att marknadsföra arbetsplatsen”, säger Erik Andersson och fortsätter:

“HR-personer i Sverige har börjar förstå hur man ska rekrytera på bästa sätt, vilket är det roligaste av allt tycker jag. Att det i sin tur resulterar i bra siffror för oss är självklart också roligt. När vi började för drygt två år sedan jobbade vi verkligen i motvind. Men nu äntligen har det släppt rejält.”

Det börjar bli trångt inom HR-segmentet. Några startups som vi tidigare har skrivit om är Sprancher, Cruitway, Demando, Selfiejobs, Jobylon, Uptrail, Happyr och Sqore.  Erik Andersson ser dock inte dessa bolag som konkurrenter eftersom deras inriktning skiljer sig åt. 

“Det finns jättemånga rekryteringssystem och aktörer som genomför hantering och sortering. Däremot finns det inga andra som tar ett helhetsgrepp kring rekryteringen såsom vi gör. Därför ser jag inga stora hot för oss på employer branding-marknaden i dagsläget”, säger han och fortsätter:

“Saken är den att alla kan bygga ett system som kan hantera ansökningar, men vi såg tidigt att mer krävdes och vågade ta en stor risk. Tack vare vår pitch och våra erfarenheter när det gäller att bygga bra produkter, fick vi med oss tunga investerare i ett tidigt skede. De personerna visste också vad som krävs för att rekrytera bra, och trodde på oss.”

Planen framåt är att växa och nå ut i Sverige, Norden och inom kort i Storbritannien. Redan idag har bolaget medarbetare i Finland som tar in affärer. På sikt tittar man även på en bredare internationalisering.

Läs mer