Sök

Postnord: “För dåliga leveranser kan få e-handeln att bromsa”

Urb-itWellstreet

Carin Blom och Sïmon Saneback. Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

E-handeln växer så det knakar men nu dyker nya utmaningar upp, visar Postnords e-handelsbarometer.

Den digitala handeln fortsätter att rusa framåt och tar en allt större andel av den totala handeln. Enligt Postnords e-handelsbarometer för första kvartalet 2016 är det byggvarubranschen som är den stora vinnaren för tillfället med en tillväxt på 36 procent.

Även möbelindustrin med profilerade e-handelsbolag som Royal Design och Furniturebox växer kraftigt, närmare bestämt med 35 procent. Samtidigt ökade också andelen konsumenter som köpte något via telefonen och ligger nu på 16 procent.

Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord menar dock att det har skett ett skifte i möbelbranschen när det gäller vad som driver tillväxten.

“Till en början var det mest unga e-handelsbolag som drev tillväxten. Nu ser vi att även traditionella aktörer börjar digitaliseras. Det är också en bransch som har otympliga produkter och leveransutmaningar även vid fysisk försäljning. Det kan göra att steget till digital handel blir mindre”, säger hon.

Just leveranser är den stora trenden som tas upp i rapporten. Enligt Postnords konsumentundersökningar har önskar 80 procent av e-handlarna att de kunde välja leveranssätt. Samtidigt är det bara 50 procent av köparna som erbjuds mer än ett leveransalternativ.

“Det är till och med så att 20 procent av alla handlare väljer att gå till en annan aktör än den de först valde för att de inte är nöjda med leveransalternativen”, säger Carin Blom.

Hon menar att brister i leveranserna kan vara en bromskloss för e-handelns vidare utveckling.

“Det finns prognoser som säger att e-handeln ska utgöra 20 procent av den totala detaljhandeln 2022. Vi ligger fortfarande på tillväxtsiffror som gör att det är realistiskt men då måste livsmedelsförsäljinign komma upp i volymer på nätet och leveranserna mognas”, säger Carin Blom.

Sïmon Saneback, e-handelsexpert och grundare av riskkapitalbolaget Wellstreet, håller med Carin Blom om att det krävs ett ökat fokus på leveranserna.

“E-handlarna har kanske inte insett betydelsen av leveransen som en del av köpupplevelsen. Köpet slutar inte med klicket på köpknappen, utan när man packar upp och testar produkten hemma. Även returer är en naturlig del av köpupplevelsen”, säger han.

Han berättar att e-handlare redan har kommit långt i att leverera olika former av betallösningar. Däremot har leveranserna stått still ett tag. Exakt hur det ska gå till är dock inte helt solklart.

“Det finns flera som har testat med olika typer av postboxar men det har inte funkat. Nu har många skiftat mot att öka tillgängligheten genom att titta på att erbjuda leveranser på kvällar och helger”, säger han och fortsätter:

“Det finns även ett moment 22 i att ingen är villig att ta kostnaden för bättre leveranser. Konsumenterna vill inte se högre priser, e-handlarna pressar redan sina marginaler väldigt hårt och det är samma med logistikbolagen.”

Men det finns ett ljus i tunneln. Sïmon Saneback menar att det finns utrymme för startups som har små och slimmade organisationer att kliva in och göra ändringar som de större logistikbolagen inte lyckas hantera.

“Det finns en rad intressanta bolag i Sverige på området. Du har exmpelvis Instabox, Sendify, Budbee och Urb-it. De kan komma in och konkurrera med storbolagen i och med att de är fria från hierarki och internpolitik”, säger han.

En sak är han dock övertygad om: Att kriga på pris kommer bli döden för många e-handlare. Det gäller istället att få kunderna att komma tillbaka och köpa mer om man ska skapa ett framgångsrikt e-handelsbolag.

“Jag har en slide som jag brukar använda två gånger i en och samma presentation. Där står det: “priskriget kommer aldrig att ta slut”. Det kommer alltid finnas någon som är villig att sälja samma produkter en krona billigare än vad du gör. Istället måste man fokusera på kundnöjdhet”, säger han.

Läs mer