Breakit -   Kassautmanaren Sitoo tar Klarnas betallösning till butikerna
Sitoo ska ta Klarna till den fysiska handeln. FOTO: Pressbild.

Kassautmanaren Sitoo tar Klarnas betallösning till butikerna

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
16 maj 2016, kl 10:37

Klarna vill slå sig in i den fysiska handeln. Svenska Sitoo blir först ut i Klarnas jättelansering – som har Sverige som testbädd.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
16 maj 2016, kl 10:37

”Vi förväntar oss att offlineerbjudandet har potentialen att växa sig större än vår onlineaffär”. Med det uttalandet avslöjade Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski nyligen att bolaget skulle lansera en betallösning för fysiska butiker

Därmed ger sig Klarna in i konkurrens med bland andra svenska Seamless, noterat på Stockholmsbörsen. Seamless mobila betallösning SEQR finns sedan 2013 bland annat i samtliga Hemköpsbutiker. Även Izettle kan i viss mån påverkas.

Klarna vill mumsa i sig en betydande andel av alla transaktioner i butik, som kortföretag och befintliga aktörer på kassamarknaden i dagsläget håvar in pengar på. 

Nu presenteras ytterligare en pusselbit i Klarnas butiksoffensiv. 

Det svenska kassaplattformsbolaget Sitoo får förtroendet att lansera Klarna checkout i den fysiska handeln. 

”De kommer att vara den första plattformen att ta ut vår lösning i fysisk butik”, säger Jesper Wigardt, pr-anvarig på Klarna.

Genom samarbetet med Klarna ska Sitoo kunna erbjuda Klarna checkout till ”samtliga handlare som har deras kassasystem”. Jesper Wigardt har i nuläget inga uppgifter om hur många handlare det gäller. 

Förutom skönhetskedjan Eleven – som blir först i världen att testa betallösningen – har Sitoo kunder som Sko Uno, Tempur och Haberdash. Stora spelare inom detaljhandeln lyser dock med sin frånvaro på Sitoos kundlista.

För Breakit avslöjar Jesper Wigardt att Sverige blir testmarknad för Klarnas insteg i den fysiska handeln. 

”Det är i Sverige som vi börjar rulla ut detta. Just nu sker det enbart via utvalda partners och handlare, sedan blir det en gradvis utrullning”, säger Jesper Wigardt.

Stockholmsbolaget Sitoo grundades 2004. Då sjösattes Site studio, en programvara som skulle göra att folk utan kodkunskaper kunde bygga egna hemsidor. Först 2011 slog Sitoo in på sin nuvarande inriktning – som utmanare till den traditionella kassabranschen.

"Hela handeln påverkas av digitaliseringen. Vi trycker ut gammelkassorna och tar andelar dag för dag", säger vd:n Jens Levin.

Hur många använder ert system?
"I dag har vi över 100 enskilda butiker och sju kedjor. Vi riktar in oss på kedjor med 1-50 butiker".

Vad innbär Klarnasamarbetet för er?
"Att vi befäster vår position som längst fram när den fysiska detaljhandeln digitaliseras".

Butiker med mindre omsättning än 1 miljon kronor bedöms vara "Izettle-kunder" – och de allra största kedjorna har Sitoo än så länge valt att inte bearbeta. 

Sitoo levererar en tjänst som kan koppla ihop kundernas e-handel och fysiska handel i samma system, via en molnbaserad kassaapparat. Som hårdvara i kassalinjen används Ipads, vilket enligt bolaget ska leda till stora besparingar jämfört med traditionella kassasystem.

Enligt det senaste offentliga bokslutet, som gäller helåret 2014, omsatte Sitoo 8,2 miljoner kronor. Rörelseresultatet skrevs till 393.000 kronor, i bokslutet där Sitoo flaggade för att ett kapitaltillskott inte uteslöts under 2015. Än så länge har man dock inte tagit in något extrent riskkapital.

"Vi har valt att köra på för egen maskin,  men det är möjligt att vi tittar på den typen av frågor igen", säger Jens Levin. 

Prognosen för i år är en omsättning på 12 miljoner kronor och ett resultat på 2 miljoner kronor. 

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel