Sök

Apple köper kinesisk Uberkonkurrenten Didi Chuxing

UberApple

Jean Liu, ordförande för Didi Chuxing. FOTO: REUTERS/Jason Lee.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Har du hört talas om Didi Chuxing? Nu köper Apple in sig i den kinesiska Uberkonkurrenten för över 8 miljarder kronor.

Apple, som igår blev omsprunget av Googles ägarbolag Alphabet i kampen om positionen som världens mest värdefulla varumärken, betalar en miljard dollar för Didi Chuxing.

Bolaget beskrivs som Ubers främsta konkurrent i Kina. 

”Vi gör denna investering av en rad strategiska skäl, inklusive chansen att lära oss mer om vissa segment av den kinesiska marknaden”, säger Apples vd Tim Cook till Reuters

Tim Cook bedömer även att investeringen, på motsvarande 8,2 miljarder svenska kronor, kommer att betala sig rent finansiellt framöver. 

Nu väntar ett tätt samarbete mellan Apple och Didi Chuxing.

Enligt The Verge har Didi Chuxing, som tidigare hette Didi Kuaidi, 87 procent av marknaden för privata biltjänster i Kina. 

För Apple är Kina bolagets näst största marknad. Bolaget har under den senaste tiden anställt ”dussintals” bilexperter, och enligt spekulationer funderar apple på att ge sig in i bilbranschen bland annat via en självkörande bil.

Spekulationerna lär eldas på ytterligare av affären med Didi Chuxing. Uppköpet tolkas av vissa analytiker som en ledtråd till hur Apple försöker att diversifiera sin intäktsbas när försäljingen av Iphone mattas av.

Apples investering är den största som Didi Chuxing hittills har plockat in. Hur stor andel av Ubers kinesiska huvudkonkurrent som Apple får är hittills inte känt. 

Läs mer