Sök

Armbandsklocka för barn - miljonregn över svenska Tinitell

TinitellBarn

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

En mobiltelefon som ser ut som en klocka – enbart utrustad med en stor knapp. Tinitell, med sin nya walkietalkie-klocka för barn, tar nu in motsvarande 16,5 miljoner kronor i riskkapital.

Barn tenderar att tappa bort sina mobiltelefoner och behöver inte alla smarta funktioner som en vanlig smartphone erbjuder. 

Den hypotesen fick Mats Horn, grundare av bolaget Tinitell, att börja utveckla en enkel handledsmobil – omöjlig att tappa bort.

Produkten har nu fått en grupp affärsänglar att investera mellan 1,5 och 2 miljoner dollar i bolaget.

”Jag upptäckte problemet när jag var hos en kompis i Oslo. Sonen ville gå ut och leka, men fick inte, eftersom han hade tappat bort sin smartphone och tagit sönder en annan. Då kom jag på idén – varför finns det inte en enkel kommunikationslösning för barn?”, säger Mats Horn.

Armbandsmobilen saknar skärm och är enbart utrustad med en högtalare och en mikrofon. Med hjälp av en app kan föräldrarna lägga in 12 telefonnummer i mobilen, som barnet därefter kan bläddra mellan med hjälp av två små plus- och minusknappar.

När man scrollar mellan kontakterna läser klockan upp namnen verbalt. 

”Egentligen är det bara en stor knapp som man använder. Det är väldigt få funktioner, och det ligger mycket omsorg och omtanke bakom det. Det ska inte vara komplext utan man ska bara behöva klicka på knappen för att ringa mamma”, säger han.

Förutom själva telefonfunktionen är telefonen även utrustad med en gps-sändare.

”Det ger ett extra lager information till föräldrarna”, säger Mats Horn.

Hittills har bolaget finansierats med hjälp av en lyckad Kickstarter-runda som genererade 140.000 dollar. Utöver det har bolaget fått in ytterligare 110.000 dollar via förbeställningar på produkten.

Enligt Mats Horn har kunder i 75 olika länder redan beställt den cirka 1.000 kronor dyra, eller kanske billiga, klockan.

Men för att accelerera verksamheten ytterligare har bolaget nu alltså även tagit in riskkapital.

"Det är investerare från en massa länder. Sverige, Storbritannien, Ryssland, Brasilien och USA. Men jag vill inte kommentera några namn än", säger han.

Konkurrensen i branschen är dock hård. Det finns flera mobiltelefoner som riktar sig till barn. Den amerikanska armbandstelefonen Filip tog förra året in runt 80 miljoner kronor i riskkapital.

Mats Horn låter sig däremot inte oroas.

"Jag känner inte så mycket konkurrens, det finns någon som har dragit igång, men de har inte fattat grejen. Deras grej är som en tegelsten i jämförelse”, säger han.

LÄS MER: Svenska Sellpy slår mynt på gammalt skräp – tar in miljonkapital 

Läs mer