Sök

Emanuel Karlsten om vad SR gör när nätneutraliteten attackeras

TeliaSveriges RadioNätneutralitet

Emanuel Karlsten. Foto: Martin Ridne

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Nätneutraliteten attackeras av svenska internetoperatörer. Så var är försvaret från de svenska tjänster som utnyttjas? Det frågar sig Breakits krönikör Emanuel Karlsten.

Frågan aktualiserades efter att Sveriges radio var med i uppropet förra veckan. “Trafik ska inte prioriteras, blockeras eller begränsas”, skrev SR tillsammans med 26 andra medier. Samtidigt är det just vad som händer med Sveriges radio.

I Telias produkt “Fri surf lyssna” får man betala 59 kronor för att surfa fritt - på Spotify, Storytel och sex svenska radiokanaler, inklusive Sveriges radio. Övriga? De kostar pengar. Alltså en uppenbar inskränkning av nätneutraliteten.

Saken uppmärksammades av tidningen IDG och reaktionen illustrerar aningslösheten på ett bra sätt. Sveriges radio uppger att de har behandlat Telia som vilket företag som helst som vill bygga appar. De har uppenbarligen inte ställt kontrollfrågor eller haft problem med samarbetet - trots att det finns dokumentation om att SR själva konstaterar att samarbetet inkluderar “zero rating”.

Det är en skandal i sig, men det intressanta nu blir hur Sveriges radio agerar. Hur ska de förhålla sig när det är klarlagt att deras produkt är en del av paketet Telia säljer och att de därmed hjälper till att inskränka nätneutraliteten. Vad kan de och vad vill de göra?

Det är en sak att stå på barrikader och posera med fina principer, det är en annan sak att ta konsekvensen av dem. Sveriges radios agerande i frågan blir därför viktigt. Inte bara för att det blir tydligt hur viktig man tycker frågan är, utan också för att det kan inspirera andra.

För var har övriga produktägare som utnyttjats funnits i debatten. Vad tycker Daniel Ek och Spotify? Deras produkt har utnyttjas av operatören 3 sedan förra sommaren för att inskränka nätneutraliteten. Kunden får gratis musik - om den använder Spotify eller några få andra tjänster. Spotify, som ofta har hög politisk svansföring i digitala frågor, har inte sagt ett ljud. Ska vi anta att de är nöjda med att få vara en del av 3:s erbjudande? Att det är skönt att 3 stoppar nya aktörer från att tävla med dem på lika villkor?

Och vad tycker Storytel och de svenska reklamradiostationerna? Är de lyckliga över att få hjälp med gratis distribution av Telia? Är det härligt att nya digitala konkurrenter, små studentradiostationer och stora globala, inte får plats i Telias utbud? Är det skönt att plaska runt i Telias alternativa pöl till internet?

Spotify och Storytel har båda internet att tacka för sin framgång och räckvidd, men hade de startat idag hade de aldrig haft samma chans.

Internets framtid definieras nu. Inte bara utifrån hur operatörer agerar, inte bara utifrån hur kunder reagerar. Utan också utifrån vad företagen som utnyttjas nu väljer att göra.

Läs mer