Sök

Efter avslöjandet om Försvarets träningsapp – nu rasar branschen

Twiik

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Breakits granskning av Försvarsmaktens träningsapp “FMTK” ger eko i branschen. E-hälsoentreprenören Anders Gran och investeraren Daniel Laurén är två av kritikerna.

Breakit kunde under onsdagsförmiddagen avslöja att Försvarsmakten plöjt ned nära 25 miljoner skattekronor i utveckling och reklam för träningsappen FMTK – som är helt gratis för användaren. Granskningen har redan gett eko i sociala medier, där många ifrågasätter huruvida staten bör investera tungt i teknik som konkurerar med privata tjänster.

Daniel Laurén, entreprenör och investeringsansvarig på riskkapitalbolaget Inventure, reagerar starkt på uppgifterna i Breakits granskning.

”Jag tycker inte att Försvarsmakten ska bygga träningsappar, de ska försvara. Dessutom har försvaret bränt över 13 miljoner kronor på konsulttjänster, vilket kanske är det stora problemet”, säger Daniel Laurén.

Han tycker att statliga myndigheter ska passa sig för att använda skattepengar till satsningar som kan snedvrida konkurrensen.

”Det blir svårt för techentreprenörer att konkurrera när staten bestämmer sig för att ge ut träningsappar gratis och göra väldigt mycket reklam för det. Jag tycker att det är fel. Det är rent samhällsskadligt”, säger Daniel Laurén.

Startuphubben SUP46:s grundare Jessica Stark menar att staten tvärtom bör göra allt i sin makt för att stödja privata entreprenörer.

I Startupmanifestet, som Jessica Stark är en av medförfattarna till, föreslås bland annat att Lagen om offentlig upphandling, LOU, ska skrivas om så att den offentliga sektorn ska prioritera inköp från svenska startups och innovationsföretag.

Försvarsmaktens mångmiljonrullning kring träningsappen riskerar istället att kraftigt försvåra för entreprenörer inom det heta området för digital träning.

”Det är extremt problematiskt, och jag reagerar starkt på hur mycket skattepengar som lagts på att ta fram och marknadsföra den här appen”, säger Jessica Stark.

Hon menar att Försvarsmakten självklart bör förnya sig i jakten på att nå nya målgrupper, men att FMTK lämnar en bitter eftersmak då satsningen slår hårt mot privata entreprenörer.

Försvarsmaktens projektledare Johannes Hellqvist menar tvärtom att FMTK kan tjäna som ”inspiration” för privata aktörer.

”Det känns helt verklighetsfrånvänt. Genom att säga så visar Försvarsmakten att man inte har någon kunskap om entreprenörers vardag”, säger Jessica Stark.

Försvarets träningsapp, FMTK, lanserades i början av mars och gick rakt in på förstaplatsen i Apples App store. Den svenska startupen Twiik låg strax efter appen på topplistan – med en betydligt lägre marknadsförings- och utvecklingsbudget.

“Vi hade en marknadsbudget på under 10.000 kr och har lagt kanske 3 miljoner i utvecklingspengar. Några 25 miljoner har vi inte haft att förfoga över”, säger Anders Gran, vd för hälsoappen Twiik.

Han tycker att det är “knivigt och frustrerande” att statliga pengar används för att konkurrera med privata tjänster på det här sättet.

“Min känsla är att det här är ett rekryteringsverktyg och ett sätt att bygga varumärke runt Försvarsmakten. Det är ett tveksamt om det är rätt att strössla iväg 24-25 miljoner som man hade kunnat sparka igång andra affärsverksamheter för”, säger han.

Försvarsmakten bekräftar för Breakit att den totala notan för att ta fram FMTK har gått loss på 24,2 miljoner kronor. Med appen kan vem som helst – helt gratis – träna med Försvarsmakten som ett slags digital PT.

Anders Gran påpekar att det skapar en illusion hos användaren att liknande tjänster ska vara kostnadsfria.

“Staten bidrar till en inflation och prispress på de här produkterna och privata aktörer får ingen chans att hävda sig i den konkurrensen. Vi är helt beroende av att vi betalar intäktsandelar till våra coacher och personliga tränare. När folk skapar värde tycker jag att det ska kosta lite pengar.”

ERIK WISTERBERG
SARA LINDH

 

Läs mer