Sök

Gasar med nytt kapital - nu hägrar USA för Spotifys systerbolag

Soundtrack your brand

Andreas Liffgarden och Ola Sars. Foto: Press.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Grundaren Ola Sars avslöjar varför Soundtrack your brand nu gör ny runda.

Spotifys systerbolag Soundtrack your brand tar in ytterligare 27 miljoner kronor i form av en konvertibel. Det rapporterar DI Digital på tisdagen och när Breakit når Ola Sars i New York - direkt efter att han avslutat en löprunda.

”Vi vinner tid genom att gå till våra befintliga ägare istället för att göra en ny stor extern finansieringsrunda. Det var enklast och snabbast så i ett läge då vi vill lägga all tid på den operativa verksamheten”, säger Ola Sars som grundade bolaget tillsammans med Andreas Liffgarden.

Musiktjänsten Spotify kom in som strategisk ägare i mars 2013 men deltar inte i denna finansieringsrunda.

”De var inte med i förra rundan heller och det har aldrig varit aktuellt att de ska bidra finansiellt”, säger Ola Sars. 

För drygt ett år sedan kunde vi på Breakit berätta att Spotifys systerbolag Soundtrack your brand, som levererar skräddarsydd musik till varuhus och butiker, fått in bland annat Telia som storägare via en riskkapitalrunda på 90 miljoner kronor.

Nu står det klart att bolaget tar in ytterligare 27 miljoner kronor via en konvertibel. 

”Eftersom det är en konvertibel görs ju ingen formell värdering men jag kan säga som så mycket att det inte är en ’down-round’. Det här är en offensiv satsning och vi växer till och med bättre än enligt plan”, säger Ola Sars.

De andra befintliga ägarna Creandum, Northzone, Wellington partners och Telia investerat har investerat i den nya rundan.

Hur det går för bolaget, som grundats av Ola Sars och Anderas Liffgarden, rent finansiellt finns det i dagsläget inget offentliga, färska siffror på. 2014 gjorde bolaget dock en förlust på 30 miljoner kronor. Ola Sars vill inte avslöja några siffror för 2015. 

Pengarna som bolaget nu tar in ska användas till geografisk expansion. I dag finns bolaget i Norge, Finland och Sverige. 

”Vi har en aggressiv plan för expansion. Tidigare har vi sagt att USA är en av de marknaderna vi på sikt ska etablera oss i. Det målet kvarstår men jag vill inte berätta exakt vilka marknader som nu är aktuella”, säger Ola Sars.

I dagsläget arbetar Soundtrack your brand med allt från småbutiker till globala kedjor som Starbucks och McDonalds. 

Läs mer