Sök

Facebooks nya satsning – vill ta död på samtalen till kundtjänster

MetaF8

TT/AP Photo/Manu Fernade

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Trött på att sitta i telefonkö hos kundtjänster när du vill klaga eller ha svar på en fråga? Här är Facebooks lösning på problemet.

Det var i samband med Facebooks utvecklarkonferens F8 på tisdagkvällen svensk tid som grundaren Mark Zuckerberg släppte nyheten att meddelandetjänsten Messenger ska företagsanpassas på en rad olika sätt.

Förhoppningen är att meddelandetjänsten, som idag är en klassisk chatt-app, ska bli ett substitut till bland annat dagens telefonkundtjänster. Genom att som kund skriva till ett bolag via Messenger ska istället automatiserade chatt-botar och människor anställda på företag kunna föra dialog med kunderna.

Facebook ska även göra det möjligt för användare att beställa varor och tjänster via chatt-appen. Du ska exempelvis kunna boka bord på restauranger och checka in på flygplan.

Mediehusen påverkas också av uppdateringen. Zuckerberg visade bland annat hur botar från CNN skickat ut nyheter till sina läsare, och förklarade att publicister på sikt kommer kunna rikta material till sina läsare.

I dagsläget använder hela 900 miljoner människor Messenger-appen. 

Facebook kommer göra det möjligt för företag att själva bygga egna chatt-botar.

Läs mer