Sök

Fyndiq-grundare med flera startar inkubatorn E-commerce park

FyndiqPostnordE-commerce Park

FOTO: Från vänster - Dan Nilsson, Amelie Lidén och Karsten Deppert.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

I kemiföretaget Kemiras gamla lokaler i utkanten av Helsingborg håller två företagare på att bygga upp Sveriges första e-handelsinkubator, uppbackade av tunga sponsorer som Klarna och Postnord.

Bakom projektet står Dan Nilsson, medgrundare till fyndsajten Fyndiq och mannen bakom sajten E-handel.se. Han har startat inkubatorn tillsammans med Karsten Deppert, grundare till bolaget Contentor som skapar kommersiellt textinnehåll, och verksamhetschefen Amelie Lidén.

Karsten Deppert säger att det är lite märkligt att ingen tidigare har startat en e-handelsinkubator i Sverige.

“E-handelsbolag har samma problem oavsett vad de säljer. De har svårt att veta hur de ska marknadsföra sig, de har krångel med logistikflödet och svårigheter med att veta vad de ska köpa in. Det innebär att det finns mycket man kan lära sig gemensamt samtidigt som man inte alls konkurrerar med varandra om man säljer vitt skilda saker”, säger han.

På onsdag börjar E-commerce Park ta emot ansökningar. I första rundan ska de ta in tio bolag. Tanken är att inkubatorn totalt ska ha 20 bolag hos sig och att de ska kunna stanna i upp till två år.

“Vi tror att vi kan erbjuda en extremt spännande miljö för dem. Helsingborg är ju ett logistiknav mot båda Europa och Sverige. Vi har bland annat tillgång till en egen hamn på privat mark här på området”, säger Karsten Deppert.

E-commerce Park kommer inte att begära ägarandelar i bolagen. Projektet finansieras i stället av sponsorer som via inkubatorn hoppas knyta nära band till mindre e-handelsbolag och på sikt tjäna på sin medverkan den vägen.

Sponsorerna är ett tungt gäng: Betalbolaget Klarna, Resurs Bank, advokatbyrån Vinge, revisionbyrån Ernst & Young, sökordsoptimeraren Pineberry, Karsten Depperts innehållsbolag Contentor samt logistikbolaget Postnord.

“Vi ser inkubatorn som ett bra tillfälle att öka vår tillgänglighet för små och medelstora e-handlare. Att vara med där är ett sätt att ha ett öra mot rälsen och höra hur vi kan hjälpa den gruppen i deras vardag”, säger Richard Lindeen som arbetar på Postnord med affärs- och tjänsteutveckling mot mindre e-handlare.

Läs mer