Sök

Undersökningstjänsten Nepa går till börsen – tar in 75 miljoner

Nepa

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Det svenska datainsamlingsbolaget Nepa noteras på Stockholmsbörsens First North-lista, uppger källor till Breakit.

Hört talas om Nepa? Bolaget har i all tysthet seglat upp som en ny svensk digital succé, utan att dra till sig särskilt mycket uppmärksamhet.

Nepa har utvecklat ett system som samlar in konsumentdata åt bolagets kunder, som till exempel Spotify, SAS och det brittiska public service-bolaget BBC. Det ska hjälpa kunderna att fatta bättre beslut kring produktutveckling och optimering av försäljningen.

Bolaget, som omsatte 155 miljoner kronor under 2015 - en ökning med ungefär 25 procent från året innan, storsatsar nu för att öka tillväxttakten. En notering på First North och 75 nya miljoner i kassan ska hjälpa Nepa att växa ännu snabbare.

“Vi har växt organiskt sedan starten för tio år sedan och finns bland annat i hela Norden, England och Indien. Tanken är att fortsätta växa framåt och ta produkten till USA. Sedan kommer vi även att vidareutveckla vår tekniska plattform”, säger Fredrik Östgren, medgrundare och vd på Nepa.

Han vill inte bekräfta vare sig börsnoteringen eller emissionens storlek.

Enligt uppgift till Breakit siktar Nepa på ett börsvärde på 325 miljoner kronor efter nyemissionen.

Själva tjänsten går i korthet ut på Nepa samlar in information om konsumenter åt sina kunder. Det handlar bland annat om information från konsumentundersökningar där personer får säga vad de tycker om olika produkter Sedan samlar bolaget även in information om samma personers faktiska beteende.

Bolaget riktar sig framförallt mot fyra branscher: Medier, detaljhandel, snabbrörliga konsumentprodukter och telekombolag.

“Är man till exempel med i Coops kundklubb Medmera kan bolaget registrera vad man köper i vilka Coop-butiker. Vi kombinerar den typen av beteendedata och parar ihop den med kundfeedbackdata på individnivå. Vi tar kundbeteendet och lägger på det vi brukar kalla för ‘varfördata’. Vi vill ge våra kunder en bild av, inte bara hur konsumenterna beter sig, utan även varför de beter sig som de gör och hur det påverkar försäljningen och lönsamheten”, säger Fredrik Östgren.

Följer ni varje enskild individ som går in i era kunders butiker?
“Nej, för det första så tittar vi alltid på aggregerad data och hanterar personuppgifter helt enligt de avtal vi har med våra kunder. Dessutom måste konsumenten finnas med i bolagets kunddatabas på något sätt och ha godkänt att både beteendedata och feedbackdata samlas in. Går man med i Coops kundklubb accepterar man till exempel villkoren att de registrerar i vilka av bolagets butiker man köper vilka produkter”, säger Fredrik Östgren.

Läs mer