Sök

Aviciis avslut är väntat och vettigt – men en dålig affär för många

Universal Music Group

Foto: Christine Olsson / TT

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Den osannolika historien om Tim ”Avicii” Bergling har nått sitt slut, meddelade världsstjärnan på sin sajt idag. Och det är garanterat många som sörjer - inte minst över tappade intäkter.

För snart två år sedan intervjuade jag Universal Musics vd Per Sundin (då för Dagens industris räkning) i samband med ett rekordår för skivbolagsjätten. Per Sundin härledde då det starka resultatet för 2013 (dubblad vinst till 49 miljoner kronor och en omsättningsökning från 406 till 487 miljoner kronor) till en enskild artists framfart: Tim Bergling.

”Förra årets starka resultat kan kopplas till Avicii”, konstaterade han.

De senaste sex åren har Avicii turnerat mer eller mindre regelbundet, som mest över 320 spelningar per år. Han har utsetts till en av världens topp tre största DJ:s, beskrivits som Sveriges största musikexport sedan Ace of Base och stärkt positionen för svensk musik på världskartan. Enbart på Spotify har hans fem mest spelade låtar streamats över en miljard gånger.

Den typen av framgång och livsstil har genererat hundratals miljoner kronor i intäkter för Avicii, och viktiga intäkter för aktörerna kring honom. 

Men det finns en baksida – framför allt för människan Tim Bergling. Att turnera konstant under sex år, i ett ohälsosamt högt tempo, samtidigt som du spelar in nya hitlåtar, tar på krafterna och tär på kroppen. Som ett resultat av det höga tempot har Tim Bergling vid flera tillfället tvingats tillbringa tid på sjukhus och i höstas ställde Avicii in alla sina spelningar för att återhämta sig.

Förmodligen ett klokt beslut som vittnade om vad som komma skulle.

Rent musikaliskt har trenden även varit nedåtgående för den svenska världsstjärnan. I dag rankas Avicii inte längre som en av världens topp tre största DJ:s, hans enda spelning i Norden i år sker inför 15.000 besökare i Malmö (inte 80 000 besökare på Tele2 Arena i Stockholm, som sist). 26-åringen är inte lika het på marknaden som för två-tre år sedan. 

Detta är förvisso inte en trend som enbart drabbat Avicii – hela den elektroniska dansmusikens (EDM) ställning har det senaste året försvagats, vilket i sin tur även har påverkat arvodessummorna för artisterna i genren, även om just Avicii förvisso fortfarande säkerligen kan dra in några miljoner kronor per bokning.

Men jag kan verkligen förstå att han, likt Swedish House Mafia, vill lägga ned med flaggan i topp.

Rent ekonomiskt bör det trots allt knappast gå någon nöd på vare sig Tim Bergling eller hans vapendragare och manager Ash Pournouri, som numera investerar i startups och arrangerar techfestivalen Symposium tillsammans med Daniel Ek.

Förutom att Avicii redan har dragit in hissnande belopp, som Ash Pournouri i egenskap av manager och medproducent rimligen har tagit ta del av, så bör världsstjärnan ha en mycket förmånlig deal med skivbolaget Universal Music, som distribuerar musiken.

Duons eget skivbolag, som kontrollererar musikrättigheterna, kommer garanterat se pengar ticka in på kontot även ett bra tag framöver.

Hur Aviciis avhopp i övrigt kommer att påverka aktörer som Universal Music, Arash Pournouri och svensk musikindustri i stort återstår däremot att se.

Universal Music har onekligen blivit av med en kassako, vilket kommer att påverka bolagets omsättning på sikt. Arash Pournouris agentur At Night Management lär även tappa i omsättning efter att Aviciis kommande turné har avslutats. Och Sverige som musikland har utan tvekan mist ett extremt starkt varumärke och affischnamn.

Rent musikaliskt tror jag däremot inte att vi har hört det sista från Tim Bergling. En vild gissning är att han framöver väljer att kliva in i en Max Martin-liknande producentroll, där han även i framtiden fortsätter att skapa beroendeframkallande melodier.

Det är åtminstone min förhoppning. 

Läs mer