Sök

Youtube-galan Guldtuben växer - har dock inte fler tittare än Kristallen

SplayYoutubeKristallen

Tova Helgessen vann pris som årets vloggare. Foto: Claudio Bresciani/TT

Breakit

Breakit

På skärtorsdagen gick Guldtuben av stapeln och branschen utsåg årets bästa youtubers. Galan livesändes av Youtube-nätverket Splay och fick då 671.000 visningar.

I en tidigare version av den här artikeln artikeln stod det, missvisande, att det var fler tittare än den traditionella tv-branschens gala Kristallen som senast sågs av 573.000 tittare i linjär-tv. Det var dock inkorrekt, vilket Dagens Medias reporter Erik Wisterberg skriver bra om här.

Breakit ber om ursäkt för missen. För att undvika att göra samma fel i framtiden har vi läst på mer om tv-mätsiffror (inte helt lätt materia). Men inte nog med det: Vi har dessutom rekryterat Erik Wisterberg (!) för att stärka upp vår kompetens bland annat inom digitala medier.

Flest priser på Guldtuben kammade Tova Helgesson hem. Hon vann kategorierna Årets Vloggare, Årets Stjärnskott och Årets Youtube-klipp.

Läs mer