Sök

Breakits medgrundare har fel - champagne-startups är framtiden

BreakitChampagnestartups

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

Låt mig börja med en fråga. För tio år sedan sålde restaurangen Sturehof 200 ostron i veckan. Hur många tror du att de säljer idag?

Svar sist i texten. I senaste Breakit-podden säger denna nyhetssajts grundare Olle Aronsson att de startups som han kallar champagne-bolag går mot en mörk framtid.

Högkonjunkturen kommer inte att hålla i sig, inkomstskillnaderna i Sverige är små och digitala tjänster kopplat till fysiskt arbete har svårt att bli lönsamma.

De startups som bygger på lyx, flärd, champagne och ostron lever farligt. Någon gång måste minusräntan gå upp och tillväxten på 6 procent i Stockholm ner. När vinden vänder kommer dessa företag snart att gå putten, enligt Aronsson.

Alltså jag tror precis tvärtom. Jag köper visserligen mellanmjölk, men inte för att det är mellanpris utan för att det är den billigaste mjölken i hyllan. Jag åker Snälltåget, handlar mat på nätet två gånger i månaden och kläder på H&M för att spara så mycket pengar som möjligt.

I min värld är mellanformatet stendött. Lyx eller lågpris, det är frågan. Enkom. Jag flyger till Venedig med Ryanair för att ha råd med det dyraste hotellet. Jag beställer det dyraste vinet eller det billigaste lådvinet.

Vem vill vara en trea när en antingen kan vara högsta betyg eller lägsta pris? Enligt denna logik är jag övertygad att de startups som känns premium ligger bättre till än de som är i mellanformatet. De som har affärsidén lågpris ligger också illa till eftersom snart kommer det någon sänker priserna ytterligare.

I dag säljer Sturehof 3500 ostron. Behöver jag skriva att Sturehof ingår i Svenska Brasserier som råkar vara ett av Sveriges mest lönsamma krogimperium? Vill du att din startup också ska tjäna mycket pengar? Höj priset!

Champagnen är här för att stanna.

PS: Om ni undrar, Breakit är en champagne-startup 100 procent.

Läs mer