Sök

Google boostar sin sökalgoritm – men vad innebär det egentligen?

GoogleMobilegeddon

Foto: Virginia Mayo/TT.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Se upp alla e-handlare – nu kommer Mobilegeddon 2.0.

Den 21 april förra året började Google rulla ut sin så kallade mobilvänliga algoritm. Uppdateringen innebar att mobilanpassade sajter hamnade högre upp i söksystemet och fick namnet “Mobilegeddon.” Men effekterna blev inte så dramatiska som namnet antyder.

Nu meddelar Google att en uppdatering av sökalgoritmen är på gång. I maj kommer effekterna att märkas av tydligare även om det är oklart exakt hur mycket. Målet är att “hjälpa användarna att hitta sidor som är relevanta och mobilvänliga.”

En webbsida räknas som mobilvänlig om den uppfyller följande kriterier:

# Undviker programvara som är ovanligt på mobila enheter, till exempel Flash.

# Använder text som är läsbar utan att zooma

# Håller en storlek på skärmen så att användare inte behöver scrolla horisontellt eller zooma.

# Placerar länkar tillräckligt långt isär så att användaren enkelt kan klicka på rätta.

Läs mer