Sök

Apple tros vilja begränsa Spotify – granskas av myndigheter i USA

SpotifyApple

Kārlis Dambrāns/Flickr

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

EU-kommissionen granskar Apples eventuella försök att ta död på Spotifys gratismodell – och i Washington gör amerikanska myndigheter detsamma.

Den senaste tiden har mycket av snacket i den digitala musikvärlden kretsat kring den nya tjänsten Tidal och hur deras framfart kommer att påverka den svenska musikjätten Spotify. Det har gjort att Apples kommande musiksatsning, som sägs nå marknaden i början av sommaren, delvis hamnat i medial skugga.

Bakom kulisserna är det däremot fortsatt fullt upp även på Apple-fronten.

Enligt källor till Financial Times, och flera andra medier, har EU-kommissionen nyligen börjat granska Apples kontakter med skivbolag runt om i världen. Enligt uppgifterna ska kommissionens konkurrensenhet ha skickat ut ett frågeformulär till flera skivbolag i syfte att ta reda på vilka typer av avtal de har ingått med den amerikanska jätten.

Kommissionen uppges vara oroliga över att Apple kommer att utnyttja sin starka maktposition till att få rättighetsägare att överge den gratismodell som Spotify delvis använder sig av idag.

Och det är inte bara i Europa den typen av misstankar verkar finnas. Enligt NY Post ska tillsyndsmyndigheterna i den amerikanska huvudstaden Washington vara i full gång med att utreda huruvida Apple bedriver någon form av konkurrensbegränsande verksamhet. Källor till sajten gör gällande att både det amerikanska justitiedepartementet och The Federal Trade Commission, den amerikanska handelskommissionen, har varit inblandade i samtal med rättighetsinnehavare i syfte att utreda deras överenskommelser med den amerikanska it-jätten.

Apples musiktjänst, som sägs vara redo för lansering i början av sommaren, förväntas bli en direkt konkurrent till musiktjänster som Spotify och Tidal – samt övriga aktörer på marknaden. Tjänsten kommer inte att finnas tillgänglig kostnadsfritt och bygger på den forna rapparen Dr. Dre och den före detta skivbolagsbossen Jimmy Iovines tjänst Beats Music, som köptes upp av Apple för 3 miljarder dollar förra året.

Att Apple ogillar den reklambaserade gratismodell som Spotify står bakom torde däremot inte komma som någon större överraskning för branschen, med tanke på att Jimmy Iovine, som sedan förvärvet av Beats Music arbetar på Apple, uttryckt sig kritiskt mot upplägget.

Även skivbolagsrepresentanter och Tidal-ägaren Jay-Z har riktat skarp kritik mot den modell som majoriteten av Spotifys lyssnare använder sig av idag. I skivbolaget Universal Musics rättighetsförhandlingar med Spotify ska det bland annat ha framförts krav på att det bör finnas restriktioner för hur många gånger en låt ska få spelas av en gratis-användare under en månad – ett krav som ligger i linje med den kritik som Universals vd Lucian Grainge tidigare har framfört mot den svenska jätten.

Spotifys grundare och vd Daniel Ek har tidigare besvarat kritiken mot den kritiserade gratismodellen med att det genererar betalande användare – enligt honom är 80 procent av deras premium-användare före detta "freemium"-användare.

Att situationen skulle gå så långt att Spotify skulle tappa licensrättigheterna för Universal Music musikkatalog kan däremot inte bedömas som speciellt troligt, med tanke på att skivbolaget är delägare i den svenska musikjätten.

LÄS MER: "Hårda förhandlingar mellan Universal och Spotify"

LÄS MER: "Det var kul så länge det varade - musikbranschen är i förändring"

LÄS MER: Svenska riskkapitalister har börjat sälja av Spotify-aktier

LÄS MER: "Exklusiv intervju med Spotify-grundaren Daniel Ek – om pengar, jämställdhet och den nya miljardindustrin för tech"

Läs mer