Sök

Truecaller börjar med reklam - har en kvarts miljard användare

Truecaller

Från vänster: Truecallers medgrundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Den svenska ringtjänsten slår ihop sina appar och börjar kapitalisera på användarna.

Det skriver Di Digital.

Truecaller meddelar samtidigt att bolaget slår ihop sina olika appar till en enda - en "superapp" som samlar alla apparnas funktioner som nummersök och en intelligent telefonbok.

Vi har tidigare förutspått att Truecaller skulle slå ihop sina appar.

Detta efter Breakits avslöjande i december om att bolaget har har sagt upp en femtedel av personalen.

Den nya reklamtjänsten, som ska vända bolaget från förlust till vinst, ska enligt medgrundaren Alan Mamedi vara tydligt individanpassad.

”Vi kommer att visa annonser exakt när det är relevant för användaren. När till exempel Uber ringer dig kan du få reklam för ett taxibolag som kanske är billigare”, säger Alan Mamedi till Di Digital.

Truecaller har nu 250 miljoner användare, framför allt i utvecklingsländer som Indien och Pakistan.

Under 2014 omsatte företaget, vars digitala telefonbok är den största i världen, strax under 8 miljoner kronor med en förlust på 85 miljoner.

Bolaget har hittills inte avslöjat vad resultatet för 2015 blev. Bolaget har nu 80 anställda, jämfört med 100 personer före nedskärningarna i slutet på förra året.

Läs mer